Dovezi arheologice dau mărturie că în Dobrogea creștinismul s-a răspândit din primul veac
al creștinismului. Orașul Tomis, actuala Constanța, a fost vatra unui centru puternic de viață religioasă creștină cu o ierarhie cunoscută şi respectată în toată creştinătatea, cu episcopi şi teologi
care au luat parte la diferite sinoade ecumenice, cu lăcaşuri de cult spaţioase şi trainic construite.
Asemenea tuturor comunităţilor creştine înfloritoare, şi comunitatea creştină de pe ambele părţi ale
Dunării numără printre primii săi membri mulţi martiri care au dat mărturia tăcută şi rodnică a
sângelui vărsat pentru Cristos şi pentru credinţă. Numele lor se află consemnate în Martirologiul
sirac, în Martirologiul hieronymian şi, îndeosebi, în Sinaxarele Constantinopolitane, dar cei mai
mulţi au rămas necunoscuţi, din cauza vitregiilor timpului, care au distrus sau au îngropat sub
pământ istoria suferinţelor şi a sfârşitului lor glorios.
Martirii cunoscuţi din actele amintite dovedesc existenţa unei comunităţi creştine bine
închegate, cu slujitori ai altarului: episcopi, preoţi, diaconi, cântăreţi, cu credincioşi de diferite
vârste şi profesiuni, provenind din rândurile militarilor, negustorilor, sclavilor veniţi din părţile
Asiei Mici, Greciei, Iliriei, din Roma, precum şi băştinaşi care au îmbrăţişat noua religie, vestitoare
a mântuirii tuturor oamenilor prin Cristos. Toţi aceştia au trecut prin valurile persecuţiilor ordonate
de împăraţii romani, mai ales de Diocleţian, în jurul anului 300, şi de Licinius, mai târziu. Anul 369
a văzut începutul persecuţiilor sângeroase din partea goţilor lui Atanaric, în timpul cărora a fost
martirizat sfântul Sava Gotul, prin înecare în apele Buzăului, în ziua de 2 aprilie 379.
Comemorarea ce se face la 3 octombrie se referă la martirii din oraşul Tomis. Astfel se
aduce prinosul de cinstire şi recunoştinţă tuturor acelora care, prin sângele lor dăruit lui Cristos, au
sfinţit începuturile creştine pe pământul românesc. Numele celor mai mulţi ne sunt necunoscute.
Vom aminti de câțiva dintre ei cărora le cunoaștem numele.
Sfântul Efrem, episcop de Tomis, a fost martirizat pe 7 martie, probabil în jurul anului 300.
Sfântul martir Marcelin, ostaş în armata romană, deoarece a refuzat să aducă jertfă zeilor, conform
poruncii împăratului Licinius, care încerca să reinstaureze cultul păgân în Imperiu, a fost crunt bătut
şi apoi aruncat în mare, în ziua de 3 ianuarie, între anii 320-330. Fraţii lui Marcelin, Argeu şi Narcis,
veniţi să-l vadă pe fratele lor, au fost decapitaţi în aceeaşi zi.
Sinaxarele Bisericii din Constantinopol îi amintesc la 13 septembrie pe Sfinţii martiri
Macrobiu şi Gordian, arşi de vii prin anii 320-323. Aceştia erau originari din Asia Mică, dar, o dată
cu ei au fost ucişi şi numeroşi localnici, între care Heli, Lucian şi Zotic. Tot la 13 septembrie, se
aminteşte şi sfântul martir Valerian, prieten al lui Macrobiu şi al lui Gordian. El a murit de durere la
mormântul prietenilor săi.
Deşi cunoaştem atât de puţine amănunte în legătură cu sfinţii martiri ai începuturilor
creştinismului în părţile noastre, le datorăm toată recunoştinţa şi veneraţia şi avem deosebita
încredere în mijlocirea lor puternică. Prin jertfa lor, confirmă cuvintele Apostolului Neamurilor:
cine ne va despărți de iubirea lui Cristos? Oare necazul, sau strâmtorarea, sau persecuția, sau
foametea, sau lipsa de haine, sau primejdia, sau sabia? Dar în toate acestea noi suntem mai mult
decât învingători prin cel care ne-a iubit (Rom 8,35.37).
Rugăciune
Dumnezeule atotputernic şi veşnic, tu le-ai dat sfinţilor Martiri din Tomis harul de a pătimi
pentru Cristos. Vino şi în ajutorul slăbiciunii noastre, pentru ca, după cum ei nu au pregetat să
moară pentru tine, tot astfel, şi noi să te putem mărturisi cu tărie prin întreaga noastră viaţă. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu