Printre luptătorii care au înfruntat armatele turceşti în luna iulie a anului 1456 la porţile
oraşului Belgrad se afla şi călugărul franciscan Ioan de Capistran, purtând în mână o mare cruce de
lemn şi strigând cu o voce robustă, tunătoare: fie că înaintaţi, fie că vă retrageţi, fie că loviţi, fie că
primiţi lovituri, invocaţi numele lui Isus. Numai El e mântuirea! După trei luni, la 23 octombrie,
neobositul apostol şi luptător se stingea din viaţă în castelul întărit de la Villak, în Austria.
Ioan s-a născut în anul 1386, în localitatea Capistran din provincia Aquila, fiu al unui baron
german şi al unei femei din partea locului. Era un copil frumos, blond, cu un păr bogat, pe care îl
purta lung, după obiceiul locului. Localnicii îi spuneau Giantudesco, ţinând seama de originea şi
înfăţişarea lui nordică. Dar ironiile au încetat când au aflat despre extraordinarele lui succese la
Universitatea din Perugia, unde a luat doctoratul în dreptul civil şi eclesiastic. La vârsta de douăzeci şi sase de ani, a fost numit judecător şi guvernator al cetăţii universitare, dar nu după mult timp,
regiunea Perugia a fost ocupată de către familia Malatesta, Ioan pierzându-și atât funcţia, cât şi
libertatea.
Pe când se afla la închisoare, a meditat îndelung asupra nestatorniciei onorurilor lumeşti şi a
ieşit de acolo complet transformat sufleteşte, hotărât fiind să se consacre lui Dumnezeu. Fără
întârziere a cerut să intre în Ordinul Franciscan. Superiorul, cunoscând trecutul şi ambiţiile fostului
guvernator, a declarat că nu-l va primi până nu va da o dovadă neîndoielnică despre dezlipirea lui
de orgoliul propriu şi de fala lumii. Ioan s-a îmbrăcat în zdrenţe, a încălecat pe un măgar, aşezându-
se cu spatele în faţă, şi-a pus pe cap un coif de hârtie pe care a scris păcatele lui, şi astfel, s-a dus la
Perugia şi a străbătut tot oraşul. Toată lumea l-a considerat nebun, dar superiorul mănăstirii s-a
convins că Dumnezeu îi trimitea un suflet de oţel. În mănăstire s-a întâlnit şi s-a împrietenit cu
sfântul Bernardin de Siena. În anul 1425, a fost sfinţit preot şi a început o activitate apostolică
extraordinară. Timp de treizeci de ani, a străbătut Italia, Germania, Europa Centrală şi Răsăriteană,
readucând la disciplină şi fervoare viaţa din mănăstiri, întemeind mănăstiri noi, organizând opere de
caritate, mijlocind împăcarea între regi, principi, episcopi, rechemând la dreapta credinţă mulţimi
imense atrase de diferitele erezii ale timpului. Era prezent oriunde se simţea nevoia unei minţi
luminate şi a unei mâini energice, deşi nu avea decât un măgar ca mijloc de locomoţie.
Influenţa exercitată de sfântul Ioan de Capistran se datorează, în primul rând, vieţii sale
interioare, alimentată de o mare devoţiune faţă de Numele lui Isus, devoţiune insuflată şi cultivată
de către sfântul Bernardin de Siena, părintele său sufletesc şi, totodată, marele său prieten. Spre
deosebire de Bernardin de Siena, ridicat la cinstea sfintelor altare doar la cinci ani după moarte, în
1450, Ioan de Capistran, decedat la 23 octombrie 1456, a fost canonizat abia după mai bine de două
sute de ani, în 1690. Numele său, însă, a fost venerat chiar din timpul vieţii, fiind asociat biruinţei
creştinilor asupra armatelor turceşti. El i-a propus papei Calist al III-lea să cheme la rugăciune
întreaga creştinătate, prin trasul clopotelor de trei ori pe zi, dimineaţa, la amiază şi seara, spre a cere
ajutorul Maicii Domnului în situaţiile dificile prin care trecea Biserica lui Cristos. Acest obicei s-a
păstrat în continuare şi formează devoţiunea numită Îngerul Domnului.
Rugăciune
Dumnezeule, care l-ai trimis pe sfântul Ioan pentru a întări în încercări poporul credincios,
te rugăm să ne așezi sub ocrotirea ta statornică și să păzești necontenit în pace Biserica ta. Amin.
Un comentariu:
sint R.M cnp[IDnp,coana M.R copil, ] vanzator in Romart,tigani pretul concurentei celei mai acerbe[lumanarea si halatul meu vesnic].
Trimiteți un comentariu