Translate

24 octombrie 2016

25 octombrie: Sfinții Crisant și Daria, martiri

Istorisirea martiriului sfântului Crisant i al soiei sale, Daria, le-a dat scriitorilor bisericeti prilejul de a expune pe larg frmântrile sufleteti i încercrile prin care aveau de trecut cetăţenii romani din înalta societate în urmarea lui Cristos. Pornind de la întrebrile i rspunsurile, în general, scurte, consemnate de actele oficiale i de la relatarea sumara faptelor privitoare la convertirea, judecarea i executarea martirilor, scriitorii de mai târziu au întocmit tablouri vii, în care spoatfi citite cu claritate gândurile i sentimentele fericiilor eroi ai credinei i minunata lucrare a puterii i buntăţii divine.

Istoria sfântului martir Crisant începe cu venirea la putere a împratului roman Valerian (253-260), când nobilul Polemius este chemat de la Alexandria la Roma i i se oferunul dintre primele locuri în Senatul roman. El vine împreuncu fiul su, Crisant, un tânr deosebit de înzestrat, care îi obosise pe profesorii din Alexandria cu întrebrile lui despre problemele mari ale sensului i valorii vieii umane. Ajuns în capitala Imperiului, el continucu pasiune cercetrile sale. Atunci, Dumnezeu rspunde cutrilor sale, ajutându-l sdescopere Evanghelia. Citind-o, a simit cum în sufletul su a coborât lumina.

Botezându-se, Crisant are de îndurat anumite dificultăți din partea tatlui care a încercat sîl foreze srenune la alegerea lui. Ca un adevrat iubitor al lui Cristos, tânrul nobil a simit o bucurie nespus, gândindu-se cparticipla suferinele învăţătorului su divin i, în loc sarate prere de ru pentru starea în care se afla, el a devenit mai convins i mai hotrât în credina sa.

În faa acestei situaii, Polemius, sftuit de unii prieteni, a recurs la un alt mijloc. A poruncit sse pregteascun ospăţ splendid, cu cele mai frumoase sclave care sserveascla mas, iar Crisant sfie îmbrcat în vemintele sale cele mai preioase. Adus în mijlocul oaspeilor, tânrul a îneles primejdia în care se afla i, spun Actele martiriului su, a recurs la arma mântuirii, rugciunea pentru a scpa de orice ispit. Abia a terminat rugciunea i toate fetele care se aflau în salau czut într-un somn adânc, din care nu au putut fi trezite decât dupce au fost transferate într-o altcamer. Polemius a cerut ajutorul unei preotese a zeiei Minerva, o tânrdeosebit de frumoasă şi inteligent, cu o mare putere de convingere. Daria, acesta era numele preotesei, a îmbrcat podoabele ei fermectoare i s-a prezentat în faa lui Crisant. Ceea ce maduce alturi de tine nu este o pasiune josnic, ci rugmintea cu lacrimi a tatlui tu, care dorete ste întorci la cultul slvit al zeilor notri, a început Daria. Crisant a rspuns: Daceti în msursmconvingi cu dovezi temeinice, voi rspunde cu plcere dorinelor tatlui meu i rugminilor tale.
Actele martiriului sfântului Crisant consemneazîn continuare o discuie îndelungatdespre cultul zeilor, cu accente de criticla adresa cultului zeilor. Cuvintele lui Crisant au convins-o pe Daria srenune la cultul zeilor i scearSfântul Botez. Pentru a da satisfacie lui Polemius, s-au cstorit în mod oficial, dar s-au hotrât s-i consacre lui Dumnezeu fecioria lor.

Viaa fericita celor doi soi a provocat o mare micare de convertire la credina cretină şi de practicare a castităţii perfecte în cstorie. Tribunul Claudiu, considerând cDaria i Crisant sunt vinovai de cele ce se petreceau, i-a supus la diferite chinuri, dar toate instrumentele de torturs-au sfrâmat i, în cele din urm, chiar clii cereau sdevincretini. Daria a fost dusîntr-o casde prostituie, cu intenia de a fi dezonorat. Dumnezeu a intervenit printr-un leu care a scpat din circ i a alergat la locul infam, unde a aprat-o pe Daria de toate primejdiile. Deoarece încercrile de a-i face sse întoarcla cultul zeilor au rmas zadarnice, prefectul oraului, sau poate chiar împratul Valerian în persoan, a dat poruncsfie îngropai de vii într-o nisiprie. Aceastpedeapsa fost hotrâtă şi pentru a aplica legea care cerea ca vestalele ce au renunat la virginitate sfie îngropate de vii. Strâns unii sufletete în viaa lor pmânteasc, Crisant i Daria nu au fost desprii nici la moarte, nici în mormânt.

Cretinii au spat în acel loc o galerie subteranîn care au aezat cu cinste trupurile martirilor. Când au venit peste un an de zile sserbeze ziua martirului, fiind denunai prefectului, acesta a dat ordin sse închidgura galeriei i sfie pzii de ostai. Dupce Biserica i-a recptat libertatea, i papa Damasus a început restaurarea catacombelor, galeria a fost deschisdin nou i în faa ochilor înmrmurii a celor de faţă a aprut o privelite tulburtoare: o mulime de schelete întinse pe pmânt, între care se puteau distinge trupuri de copii, brbai, femei i preoi, purtând încîn mâini vasele de argint cu care celebrasertainele sfinte. Papa Damasus a dat ordin snu se schimbe nimic, a zidit galeria, lsând doar o micdeschiztur, prin care se vedeau sfintele relicve. Din nefericire, galeria a fost devastatde ctre goi, atunci când au invadat Roma, i nu a mai rmas decât cripta cu osemintele sfinilor Crisant i Daria. În secolul al IX-lea, relicvele celor doi soi au fost transferate la abaia Sfântului Avold, din Metz, în nordul Franei.

Rugciune
Druiete, Doamne, rugciunilor noastre rod îmbelugat, ca simitm statornicia în credinţă a sfinilor martiri Crisant i Daria, a cror ptimire o cinstim în fiecare an. Amin. 

Niciun comentariu:

Des coeurs qui se rencontrent