14 august 2016

15 august: Adormirea Maicii Domnului


Sfânta Maria este menionatpentru ultima datîn Noul Testament în primul capitol al crii Faptele Apostolilor. Este menionatstruind în rugciune alturi de apostoli în cenacol în ateptarea coborârii Duhului Sfânt. Spre deosebire de crile canonice, care sunt foarte srace în informaii, scrierile apocrife sunt nespus de abundente în amnunte despre viaa Maicii Domnului, îndeosebi Protoevanghelia lui Iacob i istorisirea sfântului Grigore Teologul despre Adormirea Sfintei Nsctoare de Dumnezeu. Termenul adormire este cel mai vechi care se folosete în legturcu sfâritul vieii Maicii Domnului pe acest pmânt. Srbtorirea acestui fapt a fost decretatpentru Orient în secolul al VII-lea de ctre împratul bizantin Mauriiu. În acelai veac, srbtoarea este introdusă şi la Roma, de ctre un papgrec, Sergiu I. A mai trecut încun secol, pâncând termenul de adormire a cedat locul altui termen mai expresiv, Asumpiune, Ridicare.



Papa Pius al XII-lea, în 1950, a definit ca dogmde credinţă adevrul csfânta Maria nu a trebuit satepte sfâritul timpului, aa cum ateapttoate fpturile, spre a se bucura i cu trupul de darul Rscumprrii. Aceastdeclaraie pune în lumincaracterul unic al sfineniei personale a Maicii Domnului, având în vedere cumbra pcatului nu a întunecat nici mcar o singurclipfrumuseea sufletului su.

Treapta finală şi venica Rscumprrii este unirea definitiva omului cu Cristos biruitor, atât trupete, cât i sufletete. Sfinii, care se bucurcu sufletul de viziunea beatific, sunt în ateptarea împlinirii Rscumprrii, împlinire realizatîn sfânta Maria prin harul deosebit al scutirii de pcat.

Isus i Maria sunt prtai în aceeai durere i iubire pentru a repara greeala strmoilor notri. Maria este deci nu numai mama Rscumprtorului, dar i colaboratoarea lui, strâns unitcu El în lupt, ca i în biruina decisiv. Aceastunire intimcere ca Maria striumfe, asemenea lui Isus, nu numai asupra pcatului, dar i asupra morii, cei doi dumani ai neamului omenesc. De asemenea, dupcum Rscumprarea adusde Cristos se împlinete cu învierea trupului, la fel, biruina Mariei asupra pcatului prin Neprihnita Zmislire trebuia completatcu biruina asupra morii, prin glorificarea trupului în ridicarea la cer, deoarece mântuirea cretineste desvâritatunci când i trupul participla gloria cereasc.

Rugciune
Dumnezeule, privind la smerenia Fericitei Fecioare Maria, tu ai înlat-o la harul de a-l nate duptrup pe Fiul tu unul-nscut, iar astzi ai încununat-o cu glorie neasemuit. D-ne i nouharul, pentru rugciunile ei, ca, mântuii prin taina rscumprrii tale, sne învrednicim a fi prtai de slava cereasc. Amin. 

Niciun comentariu:

Des coeurs qui se rencontrent