Între anii 243-249, imperiul roman a fost condus de împăratul Filip arabul, om cu vederi
largi, care a acordat creştinilor o perioadă de linişte, după persecuţiile îndreptate împotriva lor până
atunci. Totuşi, în ultimul an, au avut loc unele evenimente triste ce au dovedit că aversiunea
împotriva creştinismului nu era stinsă, cel puţin în provincii mai îndepărtate. Despre acestea ne
vorbeşte episcopul de Alexandria, Dionisie, într-o scrisoare către Fabian din Antiohia. Un impostor
din Alexandria, ghicitor înrăit şi poet fără talent, aţâţase populaţia, totdeauna gata de a se agita, şi
provocase o revoltă împotriva creştinilor, revoltă în care mulţi urmaşi ai lui Cristos au fost biciuiţi şi
bătuţi cu pietre.
O tânără fecioară, cu numele Apolonia, mai înainte de a fi arsă de vie, a fost supusă unor
chinuri îngrozitoare. Toţi se reped în casele creştinilor, scrie cu amărăciune Dionisie. Fiecare intră
la cei pe care îi cunoaşte, sau la vecini, prădând şi devastând. Iau în cutele hainelor obiectele de
preţ, iar pe cele fără valoare le aruncă sau le dau foc. S-ar crede că este o cetate cucerită şi jefuită
de duşmani.
În această învălmăşală au prins-o şi pe minunata fecioară Apolonia, acum destul de înaintată
în vârstă. Au lovit-o atât de crunt peste maxilare încât i-au căzut toţi dinţii. Apoi aprinzând un rug
în afara cetăţii, au ameninţat-o că o vor arunca în foc dacă nu va rosti împreună cu ei cuvinte de
blestem. Apolonia îi roagă să o lase liberă câteva momente. Îndată ce au dezlegat-o, Apolonia se
aruncă singură peste rugul aprins şi este consumată de flăcări. Apolonia avea 40 de ani. Moartea ei,
prin aspectul de sinucidere, a ridicat problema dacă este permis ca cineva să-şi provoace moartea
pentru a nu ajunge să-şi renege credinţa. Un ecou al acestei întrebări apare şi în cartea De civitate
Dei a sfântului Augustin, care însă nu-şi exprimă părerea. Având în vedere că ceea ce a atras ura
împotriva Apoloniei a fost tocmai activitatea ei deosebită în sânul comunităţii creştine, gestul şi
viaţa ei nepătată au trezit admiraţie şi devoţiune chiar dincolo de marginile provinciei în care şi-a
consumat martiriul. În acest timp, cultul ei s-a răspândit atât în Orient cât şi în Occident.
În diferite cetăţi din Europa s-au înălţat biserici în cinstea ei. La Roma i-a fost dedicată o
biserică, astăzi dispărută, lângă bazilica Sfânta Maria în Trastevere.
În legătură cu viaţa ei, despre care nu mai avem alte cunoştinţe, legenda a ţesut istoria
neverosimilă despre tânăra fiică a unui rege care a fost ucisă de însuşi tatăl ei pentru că a trecut la
creştinism. Dar dincolo de legendă, care totuşi a avut un mare rol în popularitatea acestei sfinte,
invocată îndeosebi pentru îndepărtarea durerilor de dinţi, rămâne viu exemplul său de generoasă şi
necondiţionată dăruire a vieţii pentru Cristos.
Rugăciune
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu