Împlinind prescrierile Legii lui Moise, Maria, la patruzeci de zile după ce l-a născut pe Isus,
a venit la Templul din Ierusalim pentru a-i oferi lui Dumnezeu pe fiul ei întâi-născut și a împlini
ritualul purificării.
Până la reforma calendarului ce a avut loc după Conciliul Vatican al II-lea, sărbătoarea
celebrată în această zi era numită Curăţirea Maicii Domnului, Purificatio. Reforma liturgică a redat
sărbătorii titlul de Prezentarea în Templu a Domnului, titlu pe care îl avea la început, amintind
oferirea lui Isus Tatălui Ceresc, oferire ce prevestea şi începea actul jertfei supreme de pe Cruce.
Împlinirea unei prescrieri care nici pentru Isus, nici pentru Maria nu putea fi obligatorie
constituie o grăitoare lecţie de umilinţă, şi amintirea ei încoronează comemorarea anuală a
Misterului Naşterii Domnului. În Betleem, Fiul lui Dumnezeu şi Mama lui Preacurată au luat asupra
lor sărăcia extremă a celor ce locuiesc în barăci improvizate la margini de oraşe şi existenţa crudă şi
nesigură a celor plecaţi departe din căminul lor. Intrând în Templu, Isus oferă lui Dumnezeu toată
suferinţa pe care oameni stăpâniţi de orgoliu şi lăcomie o produc semenilor lor, şi imploră dreptatea
şi iubirea dătătoare de pace.
Intrând în Templu, Maria şi Isus îi întâlnesc pe bătrânul Simeon şi proorociţa Ana. Aceştia,
luminaţi de Dumnezeu, pun într-o mai mare lumină caracterul de sacrificiu al Prezentării lui Isus.
Profeţia lui Simeon îi dezvăluie limpede suferinţa ce-i este rânduită: o sabie îţi va străpunge inima.
Maria este părtaşă la sacrificiul Fiului lui Dumnezeu, ca urmare a faptului că în calitate de mamă
este strâns unită cu persoana lui Isus.
Biserica din Roma a început să ţină această sărbătoare la jumătatea secolului al VII-lea.
Papa Sergiu I (687-701) a rânduit o procesiune penitenţială care pornea de la biserica Sfântul
Adrian din For şi se încheia la bazilica Santa Maria Maggiore. Este cea mai veche procesiune
penitenţială cunoscută.
Ceremonia binecuvântării lumânărilor, menţionată în cărţi chiar din secolul al X-lea, se
referă la cuvintele bătrânului Simeon: Ochii mei au văzut mântuirea pe care ai pregătit-o înaintea
tuturor popoarelor, lumină pentru luminarea neamurilor. Lumânarea sfinţită este simbolul lui
Cristos care jertfindu-se pe sine însuşi ne dăruieşte lumina şi căldura sufletului. În acelaşi timp ne
aminteşte porunca lui Cristos: Să fie sufletele voastre ca o lumină înaintea oamenilor.
Rugăciune
Astăzi a venit ziua fericită în care Isus a fost prezentat în templu, de Maria şi Iosif. El se
supune astfel legii lui Moise, dar, în realitate, iese în întâmpinarea poporului său credincios.
Îndemnaţi de Duhul Sfânt, au venit la templu, bătrânii sfinţi Simeon şi Ana. Luminaţi de acelaşi
Duh, ei l-au recunoscut pe Domnul şi au dat mărturie înaintea tuturor, tresăltând de bucurie. La fel,
şi noi, adunaţi laolaltă prin Duhul Sfânt, ne îndreptăm spre casa lui Dumnezeu în întâmpinarea lui
Cristos. Acolo îl vom găsi şi îl vom recunoaşte la frângerea pâinii, până ce va veni arătându-se în
slavă.
Dumnezeule, originea şi izvorul luminii, care i l-ai arătat astăzi bătrânului Simeon pe
Cristos, lumină spre luminarea neamurilor, te rugăm cu umilinţă să binevoieşti a asculta rugăciunile
poporului tău. Dă-i harul, ca, umblând pe calea virtuţilor, să se învrednicească a ajunge la lumina
fără de apus. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu