17 martie 2016

18 martie: Sfântul Ciril din Ierusalim, episcop şi învăţător al Bisericii

Încdin vremea sfinilor apostoli, în Biserica cretinau aprut unele erezii, care însnu au produs rupturi profunde, aa cum avea sse întâmple în secolele IV i V cu ereziile numite arianismul (având ca iniiator pe preotul Arius din Alexandria) i nestorianismul (creaie a patriarhului din Constantinopol, Nestorius). Arius învăţa cIsus Cristos este doar un om, cu fire i persoanomeneasc, prin care Dumnezeu a lucrat pentru salvarea neamului omenesc. Nestorius, cu intenia de a combate învăţătura lui Arius, susine cIsus Cristos este unirea a doufiri i doupersoane: firea i persoana dumnezeiascunite cu o fire i o persoanomeneasc. În concluzie, Fecioara Maria este mama unui om ales de Dumnezeu, dar nu poate fi numitMaica lui Dumnezeu.

Învăţătura cretinautenticaratcIsus Cristos este o persoanunic, persoandumnezeiasc, având în fiinţă doufiri: firea dumnezeiască şi firea omeneasc. De aceea Fecioara Maria este Nsctoare de Dumnezeu, deoarece fiina nscutde ea este persoandumnezeiasc, dei ea, Maria, nu i-a druit dumnezeirea ci numai omenirea.

Discuiile referitoare la aceste probleme au dus la o încetinire a evanghelizrii pgânilor, dar în acelai timp au determinat apariia unor figuri mari de pstori, teologi, predicatori, scriitori, care prin cuvântul i operele lor au reuit sajungla o expunere clara învăţăturii cretine i chiar, prin profunzimea i limpezimea învăţăturii lor, sptrundîn lumea intelectualpgân. Una dintre figurile luminoase ale acestei perioade de aprige lupte teologice este i episcopul de Ierusalim sfântul Ciril, care a pstorit Biserica cretindin Oraul Sfânt de la anul 350 pânla moartea sa, petrecutîn anul 386.

Ciril era nscut în anul 315, dintr-o familie cretin. În tineree a simpatizat cu arianii, dar foarte curând s-a desprit de ei i s-a dat de partea semiarianilor; acetia, în intenia de a ajunge la o apropiere a celor doucurente, propuneau expresia: Isus Cristos are o fire asemntoare cu a Tatlui Ceresc, ceea ce în grecete se exprimcu termenii homoi – ousios. Credina autenticafirmînscfirea, natura, lui Cristos nu este asemntoare, ci este de aceeai fiinţă cu Tatl: în grecete se spunea homo-ousios. Formal, era vorba de adugarea unui singur i, dar în realitate era în discuie adevrul dacDomnul nostru Isus Cristos este sau nu Dumnezeu adevrat. Ciril a prsit i tabra semiariană şi a îmbrăţiat cu toatsinceritatea adevrul afirmat la Conciliul Ecumenic din Niceea: Cred în Isus Cristos,... Dumnezeu adevrat din Dumnezeu adevrat... de o fiinţă cu Tatl. Pentru acest motiv a fost exilat de trei ori de ctre împraii Constantin i Valens.

Rugăciune (Cântare de laudă Sfântului Ciril, de ep. Nicolae Velimirovici) 

În fața Sfântului Altar
Ard candelele mici și mari
Dar înaintea lui Dumnezeu Lumina lor, una este.

Sfinții mari, precum și cei mici,
De același foc dumnezeiesc
Au fost cuprinși, Înaintea Feței Celui Preaînalt,
Sfântul Ciril arde ca o candelă mare Prealuminoasă și Stâlp de foc 
În Preasfânta Biserică a lui Cristos
El este.

El Sfânta Credință a tâlcuit și întărit
Iar învățătura cea cu cuvântul
Cu fapta vieții lui a pecetluit.

Cuvântul său plin de Duhul era,
Iar viețuirea,
Lumină a focului celui de sus.

Pe Arie l-a rușinat
Și pe Iulian l-a sfărâmat,
Și multe suflete zăcând de boală
Balsam pe rană el le-a fost.

În tot Cuvântul Domnului, 
Tare și neclintit el a crezut,
De aceea cuvântul lui era 
Ca aurul cel mai curat,
Și astfel rămânând și azi.
El pe cei slabi și puțini la suflet
Îi întărește,
Umplând de bucurie inimile Drept-credincioșilor creștini.

De aceea Biserica pe sfântul arhiereu Ciril, 
Îl preaslăvește și pomenește
Numele lui din veac în veac. Amin. 

Niciun comentariu:

Des coeurs qui se rencontrent