Încă din vremea sfinţilor apostoli, în Biserica creştină au apărut unele erezii, care însă nu au
produs rupturi profunde, aşa cum avea să se întâmple în secolele IV şi V cu ereziile numite
arianismul (având ca iniţiator pe preotul Arius din Alexandria) şi nestorianismul (creaţie a
patriarhului din Constantinopol, Nestorius). Arius învăţa că Isus Cristos este doar un om, cu fire şi
persoană omenească, prin care Dumnezeu a lucrat pentru salvarea neamului omenesc. Nestorius, cu
intenţia de a combate învăţătura lui Arius, susţine că Isus Cristos este unirea a două firi şi două
persoane: firea şi persoana dumnezeiască unite cu o fire şi o persoană omenească. În concluzie,
Fecioara Maria este mama unui om ales de Dumnezeu, dar nu poate fi numită Maica lui Dumnezeu.
Învăţătura creştină autentică arată că Isus Cristos este o persoană unică, persoană
dumnezeiască, având în fiinţă două firi: firea dumnezeiască şi firea omenească. De aceea Fecioara
Maria este Născătoare de Dumnezeu, deoarece fiinţa născută de ea este persoană dumnezeiască,
deşi ea, Maria, nu i-a dăruit dumnezeirea ci numai omenirea.
Discuţiile referitoare la aceste probleme au dus la o încetinire a evanghelizării păgânilor, dar
în acelaşi timp au determinat apariţia unor figuri mari de păstori, teologi, predicatori, scriitori, care
prin cuvântul şi operele lor au reuşit să ajungă la o expunere clară a învăţăturii creştine şi chiar, prin
profunzimea şi limpezimea învăţăturii lor, să pătrundă în lumea intelectuală păgână. Una dintre
figurile luminoase ale acestei perioade de aprige lupte teologice este şi episcopul de Ierusalim
sfântul Ciril, care a păstorit Biserica creştină din Oraşul Sfânt de la anul 350 până la moartea sa,
petrecută în anul 386.
Ciril era născut în anul 315, dintr-o familie creştină. În tinereţe a simpatizat cu arianii, dar
foarte curând s-a despărţit de ei şi s-a dat de partea semiarianilor; aceştia, în intenţia de a ajunge la o
apropiere a celor două curente, propuneau expresia: Isus Cristos are o fire asemănătoare cu a
Tatălui Ceresc, ceea ce în greceşte se exprimă cu termenii homoi – ousios. Credinţa autentică afirmă
însă că firea, natura, lui Cristos nu este asemănătoare, ci este de aceeaşi fiinţă cu Tatăl: în greceşte
se spunea homo-ousios. Formal, era vorba de adăugarea unui singur i, dar în realitate era în discuţie
adevărul dacă Domnul nostru Isus Cristos este sau nu Dumnezeu adevărat. Ciril a părăsit şi tabăra
semiariană şi a îmbrăţişat cu toată sinceritatea adevărul afirmat la Conciliul Ecumenic din Niceea:
Cred în Isus Cristos,... Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat... de o fiinţă cu Tatăl. Pentru
acest motiv a fost exilat de trei ori de către împăraţii Constantin şi Valens.
Rugăciune (Cântare
de laudă Sfântului Ciril, de ep. Nicolae Velimirovici)
În
fața Sfântului Altar
Ard
candelele mici și mari
Dar
înaintea lui Dumnezeu Lumina lor, una este.
Sfinții
mari, precum și cei mici,
De
același foc dumnezeiesc
Au
fost cuprinși, Înaintea Feței Celui Preaînalt,
Sfântul
Ciril arde ca o candelă mare Prealuminoasă și Stâlp de foc
În
Preasfânta Biserică a lui Cristos
El
este.
El
Sfânta Credință a tâlcuit și întărit
Iar
învățătura cea cu cuvântul
Cu
fapta vieții lui a pecetluit.
Cuvântul
său plin de Duhul era,
Iar
viețuirea,
Lumină a
focului celui de sus.
Pe
Arie l-a rușinat
Și
pe Iulian l-a sfărâmat,
Și
multe suflete zăcând de boală
Balsam
pe rană el le-a fost.
În tot Cuvântul Domnului,
Tare și neclintit el a crezut,
De aceea
cuvântul lui era
Ca aurul
cel mai curat,
Și astfel
rămânând și azi.
El pe cei
slabi și puțini la suflet
Îi
întărește,
Umplând
de bucurie inimile Drept-credincioșilor creștini.
De aceea
Biserica pe sfântul arhiereu Ciril,
Îl
preaslăvește și pomenește
Numele lui din veac în veac. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu