17 mai 2016

18 mai: Sfântul Ioan I, papă martir

Teodoric cel Mare este un rege ostrogot, care, dupce a dus lupte cu împratul de Constantinopol, Zenon, i cu ali regi, a întemeiat un mare imperiu care cuprindea Italia, Sicilia i Dalmaia, având capitala la Ravena, în Italia. El personal i o mare parte dintre ostrogoi erau ariani.

Amintirea sfântului papIoan I este strâns legatde drama social-politica lui Teodoric. De loc din Toscana, el a ajuns pe scaunul sfântului Petru dupPapa Hormisdas, la 15 august 523.

Când Ioan ajunge Pap, abia trecusercinci ani de când Papa Hormisdas i împratul Iustin, unchiul lui Iustinian, fcusersînceteze ruptura dintre Roma i Constantinopol, rupturprodusîn 484 prin declaraia Henaticon a împratului Zenon, care încerca un compromis între catolici i monofizii. Voind sstvileascîntrirea puterii goilor, care erau ariani, la sfâritul anului 524, Iustin dun decret prin care ordonînchiderea bisericilor ariane din Constantinopol i excluderea arianilor din orice funcie civilsau militar.

Teodoric îl constrânge pe papa Ioan smeargla Constantinopol i s-i cearîmpratului revocarea decretului. Papa se duce în oraul de pe malul Bosforului i este primit cu onoruri excepionale: 15.000 de oameni cu lumânri aprinse i cruci în mâini îi ies în întâmpinare. Prezideazslujbele solemne de srbtorile Naterii Domnului i ale Patelui i peste tot i se acordo cinste deosebit.

Iustin este de acord srestituie arianilor bisericile pe care le închisese, dar insistsfie lipsii de orice drepturi arianii care s-au convertit la catolicism i acum voiau sredevinariani. Aceastrestricie l-a înfuriat pe Teodoric. Când Ioan I se întoarce, este prins i aruncat în închisoarea din Ravena, unde moare la 18 mai 526, în urma torturilor la care a fost supus.

Amintirea acestor fapte, amestec de credinţă şi fanatism, politică şi religie, ură şi eroism, ne aratgreutăţile prin care trebuie streacBiserica lui Cristos. În toate, ea este susinutnu de sabie i legi omeneti, ci de cei care acceptspoarte împreuncu Învăţătorul Crucea unei viei sfinte, a mrturisirii adevrului, a acceptrii suferinelor i a morii. Sfântul papIoan I a rspuns acestei chemri.

Rugciune
Dumnezeule, rsplata sufletelor credincioase, care ai consacrat aceastzi prin martiriul sfântului papIoan, ascultrugciunile poporului tu i d-i harul de a imita statornicia în credinţă a aceluia ale cruimerite le cinstete. Amin. 

Niciun comentariu:

Des coeurs qui se rencontrent