Titlul de Neprihănită Zămislire, acordat Preacuratei Fecioare Maria, precum şi denumirea
sărbătorii acestui privilegiu adesea sunt greşit înţelese prin confundarea vieţii trupului cu viaţa
sufletului. Pentru acest motiv, este necesară o clarificare a sensului cuvintelor.
Conform învăţăturii creştine, conceperea, zămislirea, naşterea fiecărui om este opera
părinţilor care, împlinind misiunea încredinţată lor de Creator, realizează suportul material, biologic,
al vieţii umane, trupul, şi, opera directă a lui Dumnezeu, care creează sufletul ce începe să existe din
momentul concepţiei. În urma păcatului strămoşesc, sufletul creat de Dumnezeu îşi începe existenţa
în trup sub umbra lăsată de greşeala primilor părinţi, umbră ce stăvileşte avântul sufletului spre
cunoaşterea şi iubirea lui Dumnezeu şi, în acelaşi timp, dereglează raporturile normale între suflet şi
trup. Această umbră face ca sufletul să fie pătat, prihănit, împovărat. Ea este anulată de jertfa
mântuitoare a lui Cristos, ce operează prin taina Botezului. După Botez, sufletul omului devine
curat, neprihănit, spălat de pata păcatului strămoşesc. Această neprihănire a sufletului i-a fost
acordată Preacuratei Fecioare Maria chiar din clipa conceperii, a zămislirii ei de către părinţii
Ioachim şi Ana. Este un privilegiu divin acordat Aceleia care urma să fie mama Răscumpărătorului
omenirii de sub povara păcatului strămoşesc, fiind cel mai eminent rod al operei de răscumpărare
înfăptuite de Cristos Mântuitorul. Prin acest privilegiu, sufletul Maicii Domnului nu a cunoscut nici
o piedică în avântul spre Dumnezeu şi nici tendinţele trupului împotriva spiritului. Ea nu a săvârşit
nici un fel de păcat şi, pentru aceasta, pe bună dreptate este numită Panaghia (Cea cu totul sfântă).
Învăţătura despre Neprihănita Zămislire a Maicii Domnului a fost proclamată ca dogmă de
credinţă de către papa Pius al IX-lea, în anul 1854, prin scrisoarea enciclică Ineffabilis Deus, dar ea
este cuprinsă implicit în salutarea îngerului trimis de Dumnezeu, care a numit-o pe Maria plină de
har. Pentru cinstirea sfinţeniei eminente a Maicii Domnului, Orientul creştin a instituit încă din
veacul al VII-lea o sărbătoare în cinstea Zămislirii Fecioarei, sărbătoare ce a trecut în Occident cu începere din veacul al X-lea. Teologii, încercând să precizeze conţinutul dogmatic al sărbătorii, au
ajuns la discuţii aprinse care i-au împărţit în două tabere, având, şi de o parte, şi de alta, nume
strălucite. Între timp, sărbătoarea Neprihănitei Zămisliri, exprimând un omagiu solemn adus
nevinovăţiei desăvârşite, de la zămislire, a Maicii Domnului, se răspândea tot mai mult, până când
papa Clement al XI-lea, în anul 1708, a extins-o la întreaga Biserică de Apus şi a declarat-o
sărbătoare de poruncă. A urmat actul solemn din 1854, prin care papa Pius al IX-lea nu făcea decât
să exprime convingerea dintotdeauna a Bisericii.
Sărbătoarea Neprihănitei Zămisliri invită la contemplarea frumuseţii inefabile a sufletului
preacurat al Mariei, dar şi la înţelegerea strălucirii suprafireşti a fiecărui suflet sfinţit prin harul
dăruit de Cristos Mântuitorul Dumnezeul cel inexprimabil, ale cărui căi sunt mila şi adevărul, a
cărui voinţă este atotputernicia şi a cărui înţelepciune străbate universul de la un capăt la altul şi
rânduieşte totul cu blândeţe. El, de la început, mai înainte de veacuri, i-a ales şi i-a statornicit
Fiului său Unul-Născut o Mamă din care să se întrupeze şi să se nască la fericita împlinire a vremii.
El a iubit-o mai mult decât pe toate celelalte creaturi, încât a arătat faţă de ea cea mai mare
dărnicie. De aceea, a îmbogăţit-o în chip minunat cu belşugul tuturor harurilor cereşti, scoase din
nesfârşita plinătate a Dumnezeirii, mult mai presus decât toate spiritele cereşti şi decât toţi sfinţii,
astfel încât, ferită cu desăvârşire şi întotdeauna de orice pată a păcatului, cu totul frumoasă şi
perfectă, ea să înfăţişeze înaintea Lui acea desăvârşire a nevinovăţiei şi a sfinţeniei, cum în afară
de cea a lui Dumnezeu nu se poate închipui una mai mare, şi pe care, în afară de Dumnezeu,
nimeni nu o poate cuprinde deplin cu mintea (Pius al IX-lea, Ineffabilis Deus).
Consacrarea către Neprihănita
(de Sfântul Maximilian Kolbe)
O, Neprihănită,
regina cerului şi a pământului,
scăparea păcătoşilor
şi mama noastră preaiubită,
căreia Dumnezeu a voit să-i încredinţeze
întregul plan al milostivirii sale,
iată-mă la picioarele tale,
eu..., nevrednicul păcătos.
Te implor să mă primești pe mine
cu toată ființa mea
ca pe un lucru și proprietate a ta
şi să faci cu mine ceea ce-ţi place,
în sufletul și în trupul meu,
în viața, moartea și în veșnicia mea.
Dipune de mine așa cum dorești
pentru a se împlini
ceea ce s-a spus despre tine:
Ea îţi va zdrobi capul (Gn 3,15),
și de asemenea:
Tu singură vei învinge ereziile
din lumea întreagă (Lit.),
pentru ca în mâinile tale
neprihănite şi preamilostive
eu să devin un instrument al iubirii tale,
capabil să reînvii și să fac să înflorească deplin
atâtea suflete reci și rătăcite.
Astfel să se răspândească fără limite
Împărăția Inimii divine a lui Isus.
Cu adevărat, simpla ta prezență
atrage harurile pentru convertirea
și sfințirea sufletelor
asupra noastră a tuturor
trecând prin mâinile tale de mamă. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu