26 decembrie 2016

27 decembrie Sfântul Ioan, apostol și evanghelist




Sfântul Ioan evanghelistul este fiul lui Zebedeu i al Salomeei, fratele lui Iacob cel Mare, de meserie pescar i de loc din Betsaida, de unde erau i fraii Petru i Andrei. El ocupun loc deosebit în rândul Apostolilor. Dei împreuncu sfântul Petru au fost considerai de Sinedriu ca oameni frînvățătură și necunosctori (Fap 4,13), sfântul Ioan a scris cea de a patra Evanghelie, cartea Apocalipsului i trei scrisori pline de farmec. Cititorul care parcurge chiar în grabscrierile lui îi dseama de adâncimea i îndrzneala gândirii sale, precum i de capacitatea de a îmbrca în cele mai frumoase imagini ideile sublime despre adevrurile eterne. Pentru el, vocea judectorului divin este ca un vuiet de ape multe.


Ioan este, înainte de toate, omul vieii spirituale intense, înclinat spre contemplaie mai mult decât spre activităţi directe. Este vulturul care, de la prima btaie de arip, se ridicpânla înlimea misterului dumnezeirii: La început era Cuvântul, i cuvântul era la Dumnezeu, i Cuvântul era Dumnezeu (In 1,1).

Ioan evanghelistul face parte dintre intimii lui Isus i este aproape de el în orele cele mai solemne ale vieii sale. Stalturi de Isus la Cina cea de Tain, îl urmrete de aproape în timpul procesului i, unicul dintre apostoli, asistla moartea Lui stând lângPreacurata. Spre deosebire de modul în care este prezentat în unele reprezentri artistice, Ioan nu era un om molatec i plpând. E suficient sne gândim la supranumele dat de Isus frailor Iacob i Ioan, Fiii tunetului, pentru a înelege catât Ioan, cât i fratele su aveau un temperament viu i impulsiv, strin de compromisuri i ezitri, ajungând pânla intoleranţă.

În Evanghelia pe care a scris-o sfântul Ioan, el se calificpe sine însui: ucenicul pe care îl iubea Isus. Chiar dacnu putem ptrunde taina acestei prietenii inefabile, putem presupune o anumitanalogie între sufletul fiului tunetului i acela al Fiului Omului, venit pe pmânt saducnu numai pacea, dar i focul. Dupînvierea lui Isus, Ioan este aproape în permanenţă alturi de Isus. Paul, în scrisoarea ctre Galateni, spune despre Petru, Iacob i Ioan cerau socotii stâlpi ai Bisericii.

În cartea Apocalipsului, el scrie: Eu, Ioan, fratele vostru i prtacu voi la strâmtorarea, la împrăția i la statornicia în Isus, maflam pe insula numitPatmos din cauza cuvântului lui Dumnezeu i a mrturisirii lui Isus (Ap 1,9). Dupo tradiie foarte rspândit, Ioan a locuit la Efes, împreuncu Mama lui Isus. Sub împratul Domiian, cu prilejul unei cltorii la Roma, a fost condamnat sfie ars într-un vas cu ulei înfierbântat, dar, deoarece Dumnezeu l-a scpat cu viaţă, a fost exilat în Insula Patmos, unde a avut descoperirea relatatîn cartea Apocalipsului. La terminarea exilului în Patmos, s-a întors definitiv la Efes, unde nu a încetat s-i îndemne pe cretini la practicarea dragostei frăţeti, aa cum face i în cele trei scrisori ce au rmas de la el. A murit la Efes, la vârsta de peste o sutde ani, i a fost înmormântat acolo, pe vremea împratului Traian (98- 117).

Rugciune
Dumnezeule, care, prin sfântul apostol i evanghelist Ioan, ne-ai deschis drum, spre misterul Cuvântului venic, d-ne, te rugm, harul sîmbrăţişăm cu gând luminos i cu inimiubitoare adevrul pe care el ni l-a vestit cu trie. Amin. 

Niciun comentariu:

Des coeurs qui se rencontrent