01 noiembrie 2016

2 noiembrie: Pomenirea tuturor credincioșilor răposați


Biserica nu pierde din vedere faptul co altmulime de frai i surori în Cristos, dupce au trecut prin viaa pmânteasc, ateaptcu dor în pragul acestui lcaş şi nu pot intra, deoarece se simt încnevrednici, din cauza urmelor ce le mai poartdin cltoria prin locurile pline de noroiul pcatului. Aceastmulime formeazacea parte a Bisericii ce se numete Biserica ptimitoare. Aceste suflete suferde dorul dupcasa Tatlui, de contiina cnu se pot ajuta singure, de durerea ce le-o produce focul tainic rânduit de buntatea divinsle redea puritatea desvârit, prin arderea impurităţilor aduse din viaa trectoare.


Dupsrbtorirea tuturor sfinilor, în multe pri se fcea pomenirea tuturor credincioilor rposai, urmând un îndemn spontan al dragostei cretineti. Sfântul Odilon, abate al mnstirii benedictine din Cluny, în anul 998, a poruncit ca la 2 noiembrie, sse facpomenirea tuturor clugrilor rposai. Sub influena celor peste o mie de mnstiri benedictine, rspândite pe tot întinsul Europei, întreaga cretintate apuseana adoptat acest obicei i, în anul 1311, Roma a stabilit în mod oficial ca, la 2 noiembrie, sfie celebratpomenirea tuturor credincioilor rposai.

De fapt, Biserica acordun loc important în liturghia zilnictuturor celor care au murit cu semnul credinei, stabilind un memento mortuorum la fiecare slujbă şi terminând rugciunea zilniccu rugciunea: i sufletele celor rposai, prin mila lui Dumnezeu, sse odihneascîn pace. Ca un dar excepional, în ziua de 2 noiembrie, fiecare preot poate celebra 3 sfinte Liturghii. Acest privilegiu a fost acordat mai întâi în anul 1748 pentru Biserica din Spania, iar în anul 1915, papa Benedict al XV-lea l-a extins în întreaga BisericRomano-Catolic.

Preocuparea i rugciunea pentru cei rposai se întemeiazpe adevrul despre existena unei stri intermediare între Biserica triumftoare i Biserica lupttoare: Biserica suferinei curăţătoare, de asemenea, i pe adevrul împrtăşirii sfinilor, în temeiul cruia energia vitala Trupului Mistic circulde la prile sntoase spre cele suferinde i le oferajutor. Mijlocirea sfinilor i rugciunile credincioilor de pe pmânt, îndeosebi participarea la celebrarea jertfei euharistice oferite pentru sufletele celor rposai, ajutla desvârirea purificrii lor în sângele Mielului (Ap 7,14). Sfântul apostol Paul aseamnlucrarea de mântuire a sufletului cu zidirea unei cldiri: fiecare saibgrijcum construiete. Cci nimeni nu poate spuno alttemelie în afarde cea existent, care este Isus Cristos. Dar daccineva pune pe aceasttemelie aur, argint, pietre preioase, lemn, fân, paie, lucrarea fiecruia va fi datpe față, cci ziua [Domnului] o va face cunoscut, pentru cîn foc va fi dezvluită și focul va arta cum este lucrarea fiecruia. Daclucrarea pe care cineva o construiete deasupra rmâne, va primi rsplat, daclucrarea lui va fi ars, va fi pedepsit. El va fi totui mântuit, dar numai ca prin foc (1Cor 3,10b-15). Este focul curăţător ce redsufletelor celor rposai puritatea i strlucirea cerutpentru a intra în deplina bucurie a Paradisului.

Acestor suflete, Biserica le ofercomemorarea solemnde la 2 noiembrie, pentru a mrturisi dragostea cu care îi îmbrăţieazpe toi fiii si i a menine vie în sufletele credincioilor contiina datoriei i a posibilităţii de a veni în ajutorul frailor i surorilor din focul suferinei curăţătoare i aductoare de bucurie nesfârit.

Rugciune
Dumnezeule, slava celor credincioi i viaa celor drepi, care ne-ai mântuit prin moartea i învierea Fiului tu, îndur-te de slujitorii ti rposai, care au primit cu credinţă taina învierii noastre, i învrednicete-i sse bucure de fericirea venic. Amin. 

Niciun comentariu:

Des coeurs qui se rencontrent