16 noiembrie 2016

17 noiembrie: Sfânta Elisabeta a Ungariei, călugăriță

Logodnicla vârsta de patru ani, soie la 14 ani, mamla 15 ani i vduvla 20 de ani, Elisabeta, principesa Ungariei i ducesde Turingia, i-a sfârit viaa pmânteascla vârsta de numai 24 de ani, în ziua de 17 noiembrie 1231. Duppatru ani, papa Grigore al IX-lea a ridicat-o la cinstea sfintelor altare. Privitastfel în fug, viaa ei pare o legend, dar dacintrm în amnuntele reale, vom descoperi o minunatopera harului divin i a disponibilității umane.

Elisabeta s-a nscut în anul 1207. Conform obiceiurilor din acele vremuri, tatl su, regele Andrei al II-lea al Ungariei, vr cu împratul Germaniei, a logodit-o cu Ludovic, fiul ducilor de Turingia, i el în vârstde numai unsprezece ani. Dupnouani, a avut loc ceremonia cununiei. A fost o cstorie fericitîn ciuda faptului ca fost decisde prini.

Observând co parte dintre veniturile sale, care alimentau risipa i distraciile celor de la castel, proveneau din impozite împovrtoare i amenzi adesea nedrepte, Elisabeta l-a îndemnat i l- a ajutat pe Ludovic sinstaureze în ducat o disciplindreaptă şi omeneasc. Muli dintre oaspeii nechemai i linguitorii de altdatau prsit palatul, dar poporul a început svadîn tinerii lui conductori doi prini, doi binefctori. Elisabeta în persoanîmprea adesea ajutoarele pentru cei sraci i cu dragoste de soracorda îngrijiri bolnavilor. De multe ori, a primit sfie naşă de botez pentru copii orfani i sparticipe la pregtirile de înmormântare a celor lipsii i prsii.

La vârsta de 15 ani, Elisabeta a nscut un biat. La 17 ani, a avut o fetiţă şi, la 20 de ani, altfetiţă. Când s-a nscut al treilea copil, Ludovic nu mai era în viaţă. Chiar în acel an plecase cu mult entuziasm în cruciadă şi a fost printre cei dintâi czui în lupt. Pentru tânra lui soie a început o perioadgrea. Soacra i cumnaii au alungat-o împreuncu cei trei copii mici, chiar în timpul iernii, interzicând locuitorilor din împrejurimi so primeascîn casa lor. Elisabeta, dupo noapte petrecutîn frig i foame, a intrat în prima bisericîntâlnitîn cale i a cerut sse cânte un Te Deum de mulumire pentru ca fost învrednicitsse împrtăşeasccu taina srciei lui Cristos. În cele din urm, a ajuns la Bamberg, ajutatde o mtuşă a ei, care era stareţă. Episcopul Egbert a încercat so convingsdevinsoia împratului Frederic al II-lea, dar ea a rmas neclintitîn hotrârea luatdupmoartea soului: El e mort. Atunci, moartsfie pentru mine lumea, cu toate bucuriile i onorurile ei.

Îndrumatde conductorul ei spiritual s-a îngrijit de creterea i educarea copiilor în condiii corespunztoare rangului lor, a renunat la serviciile ultimelor doucameriste care îi rmsesercredincioase i a cerut si se dea o camerîn cldirea unui spital, spre a fi aproape de bolnavii i sracii pe care îi iubea i îi slujea cu nespusdragoste, privindu-l în ei pe Cristos însui. În acel timp sfântul Francisc se bucura de o faimde sfinenie foarte mare, inspirând pe foarte muli sîl urmeze. Elisabeta s-a înscris i ea în cel de-al Treilea Ordin Franciscan cruia alturi de sfântul Ludovic i-a devenit patroanspiritual.

Sufletul îi era copleit de o bucurie atât de mare, încât, atunci când tatl ei, regele Andrei al II-lea, a trimis o solie care so aducla curtea regaldin Ungaria, ea a rspuns cmai înainte de venirea lor a fost chematla curtea Regelui Venic i dorete sfie aflatpe câmpul de luptîn clipa din urm.

Aceastclipa sosit în ziua de 17 noiembrie 1231. Vestea despre viaa ei sfântă şi despre nenumrate minuni svârite prin mijlocirea Elisabetei a strbtut întreaga Europă şi l-a determinat pe papa Grigore al IX-lea sproclame în mod oficial i solemn ridicarea ei la cinstea altarelor, în anul 1235.

Rugciune
Dumnezeule, care i-ai dat sfintei Elisabeta, harul de a-l recunoate i a-l cinsti pe Cristos în cei sraci, f-ne, te rugm, prin mijlocirea ei, s-i slujim cu iubire neobositpe cei aflai în suferine i lipsuri. Amin. 

10 comentarii:

Gina Radna spunea...

sa mi se implineasca o dorinta frumoasa fericita buna justitiara 1900-vesnic.

Gina Radna spunea...

au parintii sotul cartea mea aici lob frontal parietal cu toate documentele cu suport tipizat si eu pe ale lor si comune toti marturi comun 1900-vesnic ,,in gand,, clar,, 1900-vesnic[cat pe cat sume diata vesnic].

Gina Radna spunea...

sintem eu parinti sot la dr Oneat si Stroe permanenti si nerevizuibili constiinta mea inima procuratura 1900-vesnic.

Gina Radna spunea...

au tata mama sotul cartea mea si sf botezul meu 1900-vesnic[au limba si ca mine stanga foi matricole seria genetica,au sfant potirul meu 1900-vesnic].

Gina Radna spunea...

au cartea mea in inimi sint martaci al matzah cu ce am io au si ei si comun eu parinti sot la ips.Balin...1900-vesnic.

Gina Radna spunea...

este mantia,tipsia,rola de fisc cisnadie unde modul cine legea toata al matazhria mea iconostas pereti,au biblia mea la iconostas la sf Anton 1900-vesnic[ai lor sa mince la masa cu ei vesnic].

Gina Radna spunea...

este valul meu de turba Limes in Arges de Sus judet,dava Agnita chimie/informatica a saptea faraon Ramses, Vinju de Sus numai noi[Lupercalia] 1900-vesnic.

Gina Radna spunea...

i-am vandut in Cotul Donului,la Ocolul Silvic,Garda de Mediu si Spitalul de Nebuni Craiova cu circulare si albastre dosare[informatizarile Visin] nu renuntam vesnic la acuzatii eu parinti sot bunici strabunici 1900-vesnic.

Gina Radna spunea...

are Soros credinta mea de Justitie[mtive reale 1900-vesnicvorbe in secret],vesnic.

Gina Radna spunea...

a dat sfanta Elisaveta caldarea mea barbatilor zidari iudeo masoni corecta de 13 cum am cerut muzeal[darul harul],1900-vesnic.

Des coeurs qui se rencontrent