Translate

09 noiembrie 2016

10 noiembrie: Sfântul Leon cel Mare, papă și învățător al Bisericii

Sfântul Leon, pstorul Bisericii lui Cristos între 440 i 461, este prim papcruia i s-a acordat titlul de cel Mare. A pstorit într-un timp plin de greutăți. În aceti ani, spre Roma s-a îndreptat Atila, Biciul lui Dumnezeu, în fruntea armatelor sale, care nu cunoteau nici mila faţă de oameni, nici respectul faţă de cele sfinte. Cu prestigiul persoanei sale i cu puterea cuvântului su, papa Leon îl convinge pe temutul conductor scrue Roma i chiar sprseascItalia. Peste câiva ani, în 455, vandalii ajung la porile cetăţii eterne, hotrâi snu lase în urma lor decât un morman de ruine grmdite peste cadavrele locuitorilor si. Papa Leon reuete sobinde la cpetenia lor, Genseric, favorul de a fi cruate toate lcaurile de închinare, cu toi cei ce se vor adposti în ele. Bisericile, mnstirile, catacombele, cavourile cimitirelor au devenit pentru câtva timp locuina cetăţenilor îngrozii. Nvlitorii au prdat casele, multora le-au dat foc, dar cea mai mare parte a populaiei a fost salvat.

Mai primejdioase i mai dureroase pentru inima de Pstor suprem a lui Leon au fost frmântrile din interiorul Bisericii. Dupcondamnarea în Sinodul Ecumenic de la Efes (431) a episcopului de Constantinopol, Nestorie, care învăţa cîn Cuvântul Întrupat, Cristos, existdoupersoane distincte i dounaturi distincte, clugrul Eutichie a început safirme cIsus Cristos nu a avut decât firea dumnezeiasc, iar firea omeneasca fost doar o aparenţă. Prin aceste învăţături, se lovea în însăşi existena real, istoric, a lui Cristos. Patriarhul Constantinopolului, Flavian, condamnaceastrtcire, dar clugrul erudit i energic reuete s-i atragde partea sa pe patriarhul de Alexandria i pe împratul Teodosie, care a convocat un sinod ce hotrăşte depunerea lui Flavian. Acesta se adreseazpapei Leon, care, într-o scrisoare rmascelebr, Epistola dogmatica ad Flavianum, expune limpede i pe larg învăţătura adevrat, conformSfintei Evanghelii i sinoadelor anterioare. Împratul convocun nou sinod, la Calcedon (localitate pe malul Bosforului), i 600 de episcopi, în frunte cu delegaii papii Leon, ascultă şi aprobscrisoarea dogmatica Marelui Pstor. Se afirmsolemn învăţătura cîn Cristos coexistdounaturi unite într-o singurpersoan. Isus Cristos, spunea papa Leon în scrisoarea sa, pentru noi i pentru a noastrmântuire, s-a nscut din Fecioara Maria, Maica lui Dumnezeu, dupfirea omeneasc, ca un singur i acelai Cristos, Fiu, Domn, Unul-Nscut (din Dumnezeu), în dounaturi unite frconfuzie, nici schimbare, frîmprire, nici separare, distincia naturilor nefiind deloc suprimatprin unirea lor, fiecare naturpstrând, dimpotriv, particularitatea ei, ambele adunându-se într-o singurform, o singurpersoană şi o singuripostaz. Sinodul din Calcedon, al IV-lea ecumenic, este o expresie strlucita unităţii cu Sfântul Scaun de la Roma, expresie care, de atunci i pânastzi, nu a mai atins aceaststrlucire.

Despre papa Leon cel Mare nu avem prea multe amnunte din viaţă, deoarece lui nu-i plcea svorbeascdespre el însui în scrisorile sale. Era contient de înlimea funciei sale i a tiut sîntruchipeze în persoana i activitatea sa demnitatea, puterea i grija de printe a lui Petru, capul apostolilor. Atitudinile lui, întotdeauna solemne, adesea severe, nu au îndeprtat cldura umană şi entuziasmul, aa cum ne putem da seama dupcele 96 de Sermones, predici i peste 170 de scrisori ce au ajuns pânla noi. Îndeosebi omiliile ni-l aratca pe unul dintre cei mai mari papi ai Bisericii, preocupat cu printeascdragoste de binele sufletesc al fiilor si, crora le vorbete într-un limbaj foarte accesibil, traducându-i gândurile în forme scurte i practice pentru trirea vieii cretine. Scrisorile, redactate într-un stil ales, cu unele cadene foarte expresive, ne dau msura întreaga personalităţii sale bogate. Spirit înelegtor i cu vederi largi, el nu se oprete la amnuntele neînsemnate ale problemelor, ci analizează şi expune esenialul. Aa a procedat în formula dogmatica învăţăturii de credinţă, dezbtută şi definitivatde ctre Conciliul Ecumenic al IV-lea, din Calcedon.

Când, în ziua de 10 noiembrie 461, a închis ochii pentru lumina soarelui material, contemporanii si au îneles c, prin el, Dumnezeu a druit Bisericii o piatrsolidla temelia credinei, iar imperiului de Apus, aflat în declin, un salvator providenial. Pentru aceste motive, l-au numit Leon I cel Mare. Poate primul care ar fi protestat împotriva acestui titlu ar fi fost el însui. Într-o predică ţinutla slujirea de aniversare a încoronrii sale, spunea: dei în Biserica lui Dumnezeu existtrepte i grade diferite, totui, dupcum ne învaţă Apostolul, în Cristos suntem cu toii una. Prin unitatea credinei i a Botezului, preaiubiilor, formm frdeosebiri o singursocietate i egaleste demnitatea noastr, dupcuvântul fericitului apostol Petru: i voi, ca nite pietre vii, suntei zidii într-o casspiritual pentru o preoie sfântca saducei jertfe spirituale plcute lui Dumnezeu prin Isus Cristos (1Pt 2,5), i mai jos: dar voi [suntei] o descendență aleas, o preoie împrteasc, un neam sfânt, poporul luat în stpânire [de Dumnezeu] (1Pt 2,9).

Rugciune
Dumnezeule, care nicicând nu îngdui ca porile iadului sbiruiascasupra Bisericii tale, întemeiatde tine pe stânca apostolului Petru, te rugm, ca, prin mijlocirea sfântului papLeon, so pstrezi statornicîn adevrul tu i so ocroteti în pace netulburat. Amin. 

Niciun comentariu:

Des coeurs qui se rencontrent