11 noiembrie 2016

12 noiembrie: Sfântul Iosafat, episcop martir

Sfântul Iozafat s-a nscut în anul 1580, în localitatea Vladimir (Ucraina), ca fiu al unei familii cretine ortodoxe. Tatl su, Gabriel Kuncewycz, era consilier municipal al oraului, iar mama, Mariana, o femeie credincioas, care a sdit în sufletul copilului o mare iubire faţă de viaa religioas. Copilul primise la botez numele de Ioan. Prinii l-au educat în ortodoxie i s-au gândit sfacdin el un comerciant de succes. Pentru aceasta, l-au trimis la Vilnius, unde exista posibilitatea de a învăţa arta comerului. În acest orase afla i o mnstire a clugrilor bazilitani, mnstirea Sfânta Treime, care de curând intrase în comuniune de credinţă cu Biserica Romei. Tânrul Ioan mergea cu bucurie la biserica mnstirii i sttea de vorbcu stareul Samuel.

Reflectând asupra elementelor comune ale credinei cretine, cum sunt Sfânta Scriptur, Tainele, Sfânta Liturghie, cultul sfinilor, cinstirea Preacuratei, viaa monastic, Ioan a constatat cBiserica Romei nu este ruptde temeliile credinei, ci ea le-a pstrat cu sfinenie i le-a dat o mare strlucire. Îndemnat de asemenea gânduri, a cerut sfie primit în mnstire. i-a luat numele de Iosafat. Urmacredincios al regulii mnstireti bazilitane, se abinea de la mâncarea de carne i consumarea de vin i frîncetare rostea Rugciunea lui Isus: Doamne Isuse Cristoase, Fiul lui Dumnezeu, ai milde mine, pctosul, la care deseori aduga: Doamne, fsdispardezbinarea i druiete-ne harul unirii depline. Atrai de exemplul lui Ioan Kuncewycz, muli tineri au cerut sintre în mnstire.

La vârsta de 38 de ani, a fost numit auxiliar al arhiepiscopului de Polock i, la 12 noiembrie 1617, a fost consacrat episcop. Din acel moment i pânla moarte, Iosafat s-a strduit sreformeze viaa cretina rutenilor. Impulsul înnoitor, pe care îl imprimase mnstirilor sale, acum se îndrepta într-un mod special spre clerul diecezan. El vizita preoii, îi asculta cu atenie, le ddea sfaturile cele mai potrivite, dar înainte de toate, le oferea mijloacele pentru formarea poporului nu numai prin frumoasa liturgie oriental, dar i printr-o catehezadecvat.

A scris în acest scop un Catehism elementar, a reunit în fiecare an Sinodul diecezan pentru a analiza situaia împreuncu clerul su i, pentru a lua de comun acord deciziile cele mai potrivite, a organizat administrarea bunurilor bisericeti, destinându-le nu pentru îmbogăţirea nobililor, aa cum se întâmplase în trecut, ci cultului i operelor caritative.

Personal, tria în mod foarte simplu: se tie c, odat, neavând altceva, i-a folosit paliul arhiepiscopal pentru a ajuta o srmanvduv. În afarde acestea, el vizita comunităţile cretine în diferitele orae i în târguri, i poporul alerga la el pentru a-l asculta, având un limbaj plin de înelepciune i accesibil tuturor. Chiar daca aprat în mod evident necesitatea de a fi unii cu Roma, în predica sa, nu folosea niciodatcuvinte care sofenseze pe cineva care ar fi gândit în mod diferit.

Iosafat a fost un pstor foarte iubit de oameni, dar i ostracizat de nobilii care, dei fiind în majoritate catolici latini sau unii, îl urau ca urmare faptului cîi privase de privilegiul folosirii bunurilor bisericeti. El a fost contestat, în mod evident, i de cretinii orientali, care nu au aderat la unirea cu Roma. Situaia a devenit cu adevrat încordatcând, în 1620, Teofan, care se prezenta ca patriarh de Ierusalim, în timpul unei vizite la Moscova, a consacrat un mitropolit pentru Kiev i ali episcopi pentru diferite dieceze, pentru a-l contrapune celor care aderaserla unirea cu papa.

Având pe muli împotriva sa, Iosafat nu s-a pierdut cu firea, ci i-a continuat munca sa de bun pstor. În timp ce se afla la Vitesbk în vizitpastoral, a fost surprins de o bandde criminali care l-au ucis. Moartea sa a fcut o impresie puternicprintre ruteni i chiar cel mai mare duman al su, episcopul Meleiu, i-a îmbrăţiat cauza, devenind aprtor al unirii cu Roma. Iosafat, dupposibilităţile i limitele timpului su, a fost un profet al unităţii i, pentru acest ideal, i-a oferit propria-i viaţă.

Rugciune
Te rugm, Doamne, sînsufleeti pururi Biserica ta cu Duhul Sfânt, care, umplând inima sfântului episcop Iosafat, l-a fcut s-i dea viaa pentru turma ce i-a fost încredinat. Prin mijlocirea lui, întrete-ne i pe noi cu acest Duh, ca snu pregetm a ne da viaa pentru fraii notri. Amin. 

Niciun comentariu:

Des coeurs qui se rencontrent