Translate

01 iunie 2016

1 iunie: Sfântul Iustin, martir

Sfântul Iustin, dupcum mrturisete, s-a nscut la Sihem, în Samaria, localitate care ne amintete de convorbirea pe care Domnul a avut-o cu femeia samaritean. Filosoful cretin i cretinul filosof, dupcum pe drept este calificat Iustin, face parte din acea categorie de gânditori care au îneles i au artat strânsa legturdintre tiina limitata oamenilor i adevrurile neschimbtoare descoperite oamenilor de Dumnezeu. Drumul care l-a adus la Cristos trece prin filosofia stoica lui Pitagora, cea aristotelică şi neoplatonician: de aici a fcut saltul inevitabil, mai bine spus providenial, la adevrul integral al cretinismului.

El însui ne istorisete c, fiind nemulumit de rspunsurile diferitelor filosofii, s-a retras într-un loc pustiu, pe malul mrii, ca smediteze în linite. Un btrân, cruia i-a descoperit frmântarea lui sufleteasc, i-a rspuns cnici o filosofie nu poate satisface spiritul uman, deoarece raiunea omului este incapabilsgaranteze deplina cunoatere a adevrului frun ajutor deosebit din partea lui Dumnezeu. În felul acesta, la vârsta de treizeci de ani, Iustin descopercretinismul i devine un apostol convins al Celui care este Calea, Adevrul i Viaa. Pentru a aduce la cunotina lumii întregi fericita lui descoperire, scrie cele douApologii ale sale, dintre care prima este dedicat, în anul 150, împratului Antonin Piul i fiului su, Marcu Aureliu, poporului i senatului roman. A mai scris i alte lucrri, cel puin opt, între ele cea mai dezvoltatfiind Dialog cu Trifon, o carte ce deschide în literatura cretindiscuiile de fond cu iudaismul. Apologiile rmân însdocumentul cel mai important, deoarece din ele putem cunoate cum se propaga cretinismul la acea epocă şi cum se oficiau sfintele slujbe, îndeosebi botezul i misterul euharistic. Acestea ne sunt expuse nu în formde meditaii filosofice, ci prezentând diferite aspecte emoionante din viaa comunităţii cretine de la început, de care Iustin se simte fericit caparine: Eu, unul dintre ei... O astfel de afirmaie putea s-l coste viaa. i Iustin a pltit cu viaa apartenena lui la Biserica lui Cristos.

Venind i aezându-se în capitala Imperiului Roman, în curând se face cunoscut ca un înflcrat aprtor al credinei cretine: se angajeazîn discuii îndelungate cu diferii gânditori i filosofi, îndeosebi cu un oarecare Cresceniu Cinicul. Acesta îl denunţă pe Iustin ceste cretin. Magistratul însrcinat cu rezolvarea cazului, judectorul Rusticus, era el însui filosof, prieten i apropiat al împratului Marc Aureliu. Dar odatadus în faa tribunalului, Iustin nu mai era decât un cretin oarecare, împreuncu un grup de ali cretini, între care se afla i o femeie. Pentru credina lor în Cristos, au fost condamnai la moarte prin decapitare. Despre moartea de martiri a lui Iustin i a celorlali ni s-au pstrat Acta, oglinda fidela curajului i triei pe care iubirea faţă de Cristos le-a revrsat în inimile lor.

Rugciune
Dumnezeule, care, prin nebunia crucii, l-ai învăţat în chip minunat pe sfântul martir Iustin înalta cunoatere a lui Isus Cristos, d-ne, te rugm, prin mijlocirea lui, harul ca, biruind asaltul erorilor ce ne înconjoar, sdobândim trie în credinţă. Amin. 

Niciun comentariu:

Des coeurs qui se rencontrent