29 iunie 2016

30 iunie: Primii sfinți martiri din Roma



Comemorarea de la 30 iunie se referla cei dintâi martiri ai Bisericii din Roma, victime ale persecuiei declanate de împratul Nero, ca urmare a incendierii oraului la 19 iulie din anul 64. Pentru ce i-a persecutat Nero pe cretini? Istoricul Corneliu Tacit ne spune în cartea a XV-a a Analelor sale: deoarece începuse a circula zvonul cincendierea Romei ar fi fost intenionat pusla cale, Nero i-a prezentat ca vinovai i i-a pedepsit cu cele mai rafinate chinuri pe nite oameni care, urâi de toatlumea pentru faptele lor înfiortoare, erau numii de poporul de jos cretini.

La Roma, pe timpul lui Nero, alturi de comunitatea evreasc, tria i comunitatea cretin, o comunitate mică şi panic. Asupra acestora, deoarece puini îi cunoteau bine, circulau multe învinuiri calomnioase. Nero le-a atribuit lor incendierea Romei, de care muli, în tain, îl învinuiau pe el, i i-a supus unor torturi slbatice. Credina cretinilor era ca o sfidare la adresa zeilor pgâni, geloi i rzbuntori. Pgânii, va aminti mai târziu Tertulian, le atribuie cretinilor orice calamitate public, orice nenorocire. Dacapele Tibrului ies din matcă şi inundoraul, dac, dimpotriv, Nilul nu crete i nu se revarspeste câmpii, dace secet, foamete, cium, cutremur de pmânt, totul este din vina cretinilor, care îi dispreuiesc pe zei, i atunci, din toate prile se strig: cretinii sfie aruncai la lei.


Nero este rspunztor pentru faptul ca dat curs absurdei ostilităţi a poporului roman, de altfel, foarte tolerant în materie de religie, dar care uita aceasttoleranţă când era vorba de cretini. Ferocitatea cu care împratul i-a lovit pe pretinii incendiatori nu poate fi justificatnici prin interesele supreme ale Imperiului. Episoadele înfiortoare, cum au fost: torele umane, oamenii legai de stâlpi, stropii cu pcură şi arzând noaptea în grdinile de pe colina Oppio, sau episodul cu femeile i copiii îmbrcai în piei de animale i aruncai înaintea fiarelor slbatice la circ, au fost atât de cutremurtoare, încât au provocat sentimente de milă şi oroare chiar în însui poporul roman. Atunci, scrie tot Tacit, s-a produs un sentiment de mil, dei era vorba de oameni care meritau pedepsele cele mai exemplare. S-a vzut limpede cerau distrui nu pentru binele public, ci pentru a satisface cruzimea unui individ, Nero. Persecuia nu s-a limitat la acea varfatala lui 64, ci s-a prelungit pânîn anul 67.

Între martirii cei mai ilutri au fost: Principele Apostolilor, rstignit în circul neronian, unde acum se ridicBazilica Sfântul Petru, i Apostolul Neamurilor, sfântul Paul, decapitat la locul numit Aquae Salviae i înmormântat lângdrumul spre Ostia. Dupfestivitatea celor doi apostoli, noul calendar îi propune scinsteascamintirea celorlali foarte numeroi martiri, ale cror nume, în mare parte, sunt necunoscute i nu ar fi fost posibil saibun loc individual în calendar. Omenete judecând, împratul Romei era convins c, prin metodele folosite de el, nu va mai rmâne nici numele credinei cretine, a crei învăţături îi tulburau uneori linitea, i încerca sle nimiceascodatcu nenumratele viei ale celor condamnai de el: în realitate, el a contribuit la împlinirea cuvântului lui Isus: Când voi fi înlat de la pmânt, îi voi atrage pe toi la mine (In 12, 32). Pmântul stropit cu sângele lui Cristos i al martirilor rodete credinţă, speranţă şi iubire.

Rugciune
Dumnezeule, care ai sfinit prin sângele martirilor începuturile mree ale Bisericii din Roma, f, te rugm, ca exemplul lor, de trie în lupt, sne dea putere, iar biruina lor sne aducpururi bucurie. Amin. 

Niciun comentariu:

Des coeurs qui se rencontrent