24 aprilie 2016

25 aprilie: Sfântul Marcu, evanghelist

În Noul Testament, Marcu este amintit de zece ori, mai întâi cu numele ebraic, Ioan, apoi cu numele roman de Marcu, i de câteva ori sub numele de Ioan-Marcu. Pentru unii istorici, se pare car fi vorba de doupersoane deosebite. Înstradiia susine în mod veridic ceste vorba de un singur Ioan-Marcu, fiu al acelei Maria în casa creia se adunau primii cretini din Ierusalim i unde s-a refugiat însui sfântul Petru, dupce fusese eliberat în chip miraculos din închisoare. Faptele Apostolilor (12,11) istorisesc: i Petru, venindu-i în sine, a zis: Acum tiu cu adevrat cDomnul l-a trimis pe îngerul su i m-a scos din mâna lui Irod i din toate câte atepta poporul iudeilor. i, chibzuind, a venit la casa Mariei, mama lui Ioan, cel numit i Marcu, unde erau adunai muli i se rugau.

Marcu, evreu de origine, s-a nscut probabil în afara Palestinei, dintr-o familie înstrit. Sfântul Petru, care îl numete fiul meu, l-a luat cu sine în cltoriile sale misionare prin Orient i la Roma. Din aceastîndelungatapropiere, Marcu a reinut i a scris ceea ce Petru vorbea despre Isus Cristos: în felul acesta, ne-a rmas evanghelia care-i poartnumele. Antichitatea cretin, începând cu Papias (+130), îl numete pe Marcu tlmaciul lui Petru: Marcu, un interpret al lui Petru, a consemnat în scris tot ceea ce îi amintea. Astfel, a scris ceea ce Domnul a învăţat i a fcut, frsurmeze însordinea faptelor. AdicMarcu nu l-a auzit direct pe Cristos, nici nu a stat în preajma lui, ci mai târziu 1-a ascultat pe Petru, care îi expunea învăţătura dupcum cereau împrejurrile...

În afarde familiaritatea cu sfântul Petru, evanghelistul Marcu a beneficiat i de o îndelungatcomunitate de viaţă cu apostolul Paul, pe care l-a întâlnit prima datîn anul 44, când Paul i Barnaba aduseserla Ierusalim ajutoarele generoase oferite de comunităţile din Antiohia. La întoarcere, Barnaba l-a luat cu sine pe tânrul su nepot, Marcu. Dupce au vestit Evanghelia în insula Cipru, Paul a proiectat o grea i riscantcltorie în inima Asiei Mici, printre populaiile rzboinice ale Munilor Taurus. La acest moment, ne spun Faptele Apostolilor, Marcu s-a desprit de Paul i Barnaba i s-a întors la Ierusalim. Mai târziu, Marcu se va întoarce lângsfântul Paul, când acesta va fi în închisoare la Roma. Adu-l cu tine pe Marcu, voi avea multnevoie de ajutorul lui, îi scrie sfântul Paul din închisoarea romanucenicului su, Timotei, în anul 66.

Datele cronologice privitoare la viaa sfântului Marcu rmân nesigure. E probabil ca murit în anul al XIV-lea al domniei lui Nero, 68, dupunii, de moarte natural, dupalii, ca martir al credinei, în oraul Alexandria din Egipt. Acta Marci (Istorisirea faptelor lui Marcu), o scriere de la jumtatea secolului al IV-lea, ne spune csfântul Marcu, în ziua de 24 aprilie, a fost legat de gât cu o funie i târât de ctre pgâni pe strzile Alexandriei, în râsul i batjocura mulimii aprinse de ur.


Aruncat în închisoare peste noapte, în ziua urmtoare, a fost supus acelorai chinuri, dar nu a mai rezistat mult i a murit. Trupul i-a fost aruncat pe un rug aprins, dar cretinii au reuit s-l sustragă şi s-i facînmormântarea cuvenitsfinilor martiri. Se spune c, în anul 828, doi negustori veneieni au reuit sobintrupul sfântului Marcu i l-au dus la Veneia. Aici, între anii 976-1071, a fost ridicatsplendida bazilicveneianînchinatsfântului Marcu, autorul celei de a doua evanghelii. Între figurile simbolice pe care Apocalipsul le propune pentru cei patru evangheliti, sfântului Marcu i se atribuie semnul Leul, deoarece, în Evanghelia sa, scoate în evidenţă puterea dumnezeiasca lui Isus, biruitor al duhurilor rele, al celor ce i-au voit moartea, a tot rul i al morii.

Rugciune
Dumnezeule, care l-ai învrednicit pe sfântul evanghelist Marcu cu misiunea de a propovdui vestea cea bun, d-ne, te rugm, harul s-i primim cu folos învăţătura, i astfel, smergem cu fidelitate pe urmele lui Cristos. Amin. 

Niciun comentariu:

Des coeurs qui se rencontrent