14 septembrie 2016

15 septembrie: Sfânta Fecioară Maria Îndurerată



Dintre numeroasele titluri atribuite Maicii Domnului, unul dintre cele mai apropiate de realitatea umaneste cel de Îndurerat. Durerea este o realitate care ne însoete pe parcursul vieii noastre. În faa morii propriului fiu, pentru o mameste cea mai mare suferință posibil.


Maria i-a vzut Fiul murind într-un mod atroce, l-a inut în brae, fiind contientde nevinovăția lui, suferind din cauza rutății de care acesta a avut parte, de faptul cnu a fost îneles ci dimpotriv, asupra lui s-a revrsat atâta furie nedreapt. Însmomentul final al jertfei Fiului a reprezentat doar epilogul atâtor momente de durere de care a avut ea parte i pe care le-a trit intens, în inima ei.

Devoiunea, aprutînaintea celebrrii liturgice, a fixat în mod simbolic la apte durerile Mamei - ÎmpreunRscumprtoare: profeia btrânului Simion, fuga în Egipt, pierderea lui Isus la vârsta de doisprezece ani, cu prilejul pelerinajului în Sfânta Cetate, drumul lui Isus pânla Golgota, rstignirea, coborârea de pe cruce, îngroparea. Deoarece suferinele Mariei sunt suferinele Rscumprtorului, începând din secolul al XV-lea, s-a introdus o celebrare liturgicîn cinstea durerilor Mariei la picioarele Crucii, în timpul Patimilor (cu dousptmâni înainte de Pati), sau dupsrbtorile Învierii. Ordinul Servitorilor Mariei, dedicat cultivrii i rspândirii evlaviei ctre Maica Domnului, a obinut, în anul 1667, aprobarea srbtorii celor apte Dureri ale Preacuratei Fecioare Maria. Papa Pius al VII-lea a introdus srbtoarea în calendarul roman i a fixat-o în a treia duminica lunii septembrie. Papa Pius al X-lea a stabilit ca datdefinitivziua de 15 septembrie.

Cu acest titlu, noi cinstim în mod special durerea Mariei, acceptatde ea în participarea la opera de rscumprare prin cruce. Alturi de cruce, mama lui Cristos rstignit a devenit mama trupului mistic nscut din Cruce.

Sfântul Bernard, meditând cuvintele btrânului Simeon: o sabie strpunge sufletul tu (Lc 2,35), se simte copleit de urmtoarele gânduri: da, fericitMam, o suliţă a strpuns inima ta, i numai dupce a trecut prin ea, a ajuns în trupul Fiului tu. Când Isus al tu i-a dat duhul, lancea crudnu a mai ajuns la sufletul su. Neavând milde el, nici dupce a murit, i-a deschis coasta, dar nu a putut s-i provoace durere. În schimb, a strpuns sufletul tu. În acel moment, sufletul lui Cristos nu mai era acolo, dar al tu nu se putea îndeprta de El.

Ascuimea durerii a ptruns atât de mult în inima ta, încât pe drept te proclamm mai mult decât martir, deoarece, în tine, ptimirea fizica fost întrecutde «comptimire»... Nu vmirai, frailor, cMaria este numitmartircu sufletul. Se va mira doar acela care nu-i amintete s-l fi auzit pe Paul afirmând cunul dintre cele mai mari pcate ale pgânilor este lipsa lor de comptimire (cfr. Rom l,31). Aceastlipsa fost cu totul strinde inima Mariei. Sfie departe i de umilii si servitori (Predica în duminica din octava Adormirii Maicii Domnului).

Rugciune
Dumnezeule, care ai voit ca lângFiul tu înlat pe cruce sstea Maica sa, ptimind împreuncu el, d-i Bisericii tale harul, ca, prtaşă fiind, alturi de Maria, la ptimirea lui Cristos, sse învredniceasca se bucura, împreuncu ea, de înviere. Amin. 

Niciun comentariu:

Des coeurs qui se rencontrent