13 septembrie 2016

14 septembrie: Înălțarea Sfintei Cruci

Prima srbtorire solemna Crucii a avut loc în anul 335, cu prilejul consacrrii celor doubazilici ridicate la propunerea mamei împratului Constantin, sfânta Elena, Bazilica Martyrium sau Ad Crucem, pe Golgota, i Bazilica Anastasis, adica Învierii. Consacrarea s-a fcut în ziua de 13 decembrie. Sub numele de Înlare, srbtoarea a trecut în Occident i, cu începere din secolul al VII-lea, la 14 septembrie se comemora redobândirea preioasei relicve de ctre împratul Heraclie, în anul 628. Cu paisprezece ani în urm, regele persan Cosroe Parviz, cucerind Cetatea Sfânt, a luat ca pradă şi racla cu lemnul Sfintei Cruci. Urmele acestei pri din Cruce s-au pierdut definitiv în anul 1187, când a fost luatde episcopul de Betleem i dusîn btlia de la Hattin. Au rmas doar bucăţile trimise de sfânta Elena la Constantinopol i la Roma.

Srbtoarea Sfintei Cruci are o semnificaie mult mai înaltdecât amnuntele în parte legendare istorisite în legturcu descoperirea fcutde ctre mama împratului Constantin, Elena. Glorificarea lui Cristos urmeazchinului crucii i antiteza suferinţă - mrire devine fundamentalîn opera Rscumprrii. Cristos, în fiina sa concretdivină şi uman, se supune de bunvoie condiiei de sclav cci crucea era tortura rezervatsclavilor i umilitorul supliciu este transformat în mrire nepieritoare. Astfel, crucea devine simbolul i miezul religiei cretine.

Evanghelizarea înfptuitde apostoli este predicarea lui Cristos cel rstignit pe cruce. Cretinul, primind acest adevr, este rstignit cu Cristos, adictrebuie spoarte zilnic crucea proprie, suportând injurii i suferine, dupcum i Cristos, purtând pe spate patibulum (braul transversal al Crucii, pe care condamnatul îl purta pe spate pânla locul execuiei unde se afla îngropat fix în pmânt stâlpul vertical), a fost silit sprimeascinsultele mulimii pe drumul spre Golgota. Suferinele, care continuîn trupul mistic al Bisericii, starea de crucificat a lui Cristos sunt o contribuie la rscumprarea oamenilor i asigurparticiparea la gloria Celui înviat.

Aceasta este energia care a dat putere martirilor cretini streacprin atâtea suferine. Mai de folos este pentru mine smor în Isus Cristos, scria sfântul Ignaiu de Antiohia înainte de a fi martirizat, decât sporuncesc întregului pmânt. Îl caut pe acela care a murit pentru noi. Pe acela îl vreau, care pentru noi a înviat. Se apropie pentru mine clipa naterii. Avei milde mine, frailor. Nu mîmpiedicai sajung la viaţă, împotrivindu-vca eu smor. Pe mine, care doresc sfiu al lui Dumnezeu, nu mpredai lumii i nici nu încercai smademenii cu cele pmânteti. Lsai- msies la lumina cea curat. Când voi ajunge acolo, voi fi om întreg i viu. Îngduii-mi bucuria de a fi imitatorul dragostei Dumnezeului meu. Daccineva îl are în el însui, sîneleagce vreau eu i s-i fie milde mine, tiind cât dor mapas.

Rugciune
Dumnezeule, care ai voit ca Fiul tu unul-nscut smoarpe lemnul crucii ca smântuiascneamul omenesc, d-ne, te rugm, harul, ca noi, care am cunoscut pe pmânt misterul lui Cristos, sne învrednicim a primi în cer rsplata rscumprrii. Amin. 

Niciun comentariu:

Des coeurs qui se rencontrent