Translate

15 iulie 2016

16 iulie: Preasfânta Fecioară Maria de pe Muntele Carmel

Muntele Carmel, aflat în partea de nord-vest a Israelului, mai sus de oraul Haifa, oglindindu-se în apele albastre ale mrii Mediterane, este deseori amintit în Vechiul Testament ca loc de reculegere i rugciune. Aici, proorocul Ilie a adus jertfa prin care a dovedit adevrul credinei i al misiunii sale (1Reg 18, 20-40), i tot de aici a privit norul mic ridicat din apele mrii, nor ce a prevestit încetarea secetei i ploaia dttoare de viaţă (1Reg 18,41-45). Este uor de îneles cevenimentele petrecute pe înlimile Carmelului i linitea peterilor i a pdurilor i-au atras încdin primele veacuri ale cretinismului pe pustnicii doritori de purificare i înlare spiritual. Ei erau numii carmelitani i aveau ca deprindere comuncinstirea Preacuratei Fecioare Maria, Floarea Carmelului, simbolizată şi prevestitîn norul contemplat de ctre proorocul Ilie. Mai târziu, prin secolul al X-lea, ei accepto formde viaţă mnstireascorganizat, constituind Ordinul Carmelitan.

Acest ordin clugresc, unul dintre cele mai vechi în istoria Bisericii, dei îl considerpe proorocul Ilie ca patriarh i model, nu are propriu-zis un fondator, dar are o mare iubire: devoiunea ctre sfânta Maria, numită şi cinstitca Sfânta FecioarMaria de pe Muntele Carmel. Cardinalul Adeodato Giovanni Piazza, el însui clugr carmelitan, spunea: Carmelul existpentru Maria i Maria este totul pentru Carmel, în originea i istoria lui, în viaa lui de luptă şi triumfuri, în viaa lui interioară şi spiritual. Proorocul Ilie i Maria sunt amintii împreunîntr-o istorisire amestecată şi cu frânturi de legend. Liber institutionum, cartea orânduirilor de temelie ale primilor monahi, relateaz: În amintirea vedeniei prin care i s-a artat profetului venirea acestei Fecioare sub chipul norului mic ce se ridica din mare i se îndrepta spre Carmel (1Reg 18,41-45), monahii mai sus-numii au distrus casa lor veche i, în onoarea acestei Fecioare, cea dintâi fpturomeneascconsacratcu totul lui Dumnezeu, au construit o capelpe muntele Carmel, alturi de fântâna lui Ilie.

Alungai de ctre sarazini, în secolul al XIII-lea, clugrii de pe Carmel s-au adpostit în Occident i au întemeiat mai multe mnstiri, dupce papa Onoriu al III-lea, în 1226, le-a confirmat regula de viaţă pe care le-o dduse patriarhul Ierusalimului, sfântul Albert. Nenumrate au fost dificultăţile prin care au trecut, dar în toate au simit protecia i ajutorul deosebit al Fecioarei de pe Muntele Carmel. Într-o asemenea situaie, când se prea ciadul se ridicase împotriva lor i fraii carmelitani cereau cu umilinţă ajutor de la protectoarea lor cereasc, Maica Domnului, înconjuratde cete îngereti, se artunuia dintre ei, fratele Simon Stock, i-i oferi un scapular cu emblema Ordinului Carmelitan, spunându-i: Oricine va purta aceasthainva fi mântuit. Încurajai de o promisiune atât de mare, muli credincioi au cerut sli se acorde favorul de a purta scapularul care, îndemnându-i la trirea unei viei cretineti mai desvârite, le asigura ocrotirea Maicii Domnului pe pmânt i eliberarea din Purgator în prima sâmbtdupziua morii. Acest har al eliberrii din purgator în prima sâmbtdupziua morii se numete privilegiul sabatin.

Papa Ioan al XXII-lea a redactat o scrisoare papal, în care se vorbete despre acest privilegiu i este recomandat tuturor cretinilor. Unii critici considercscrisoarea aceasta nu este autentic, dar este fapt dovedit cmuli papi au vorbit în sens pozitiv atât despre deprinderea de a purta scapularul, cât i despre privilegiul sabatin. Papa Pius al XII-lea, în scrisoarea sa apostolicdin 11 februarie 1950, îi invita pe credincioi ca, între devoiunile mariane, saeze, în primul rând, scapularul, care este la îndemâna tuturor. Considerat drept o adevratîmbrcminte marian, scapularul este, de fapt, un simbol al ocrotirii Mamei cereti i un sacramental a crui valoare se întemeiazpe rugciunile Bisericii i pe încrederea i iubirea celor care îl poart.


Rugciunea scapularului

Preasfântă şi NeprihnitFecioarMarie,
podoaba i strlucirea Carmelului,
care-i primeti cu dragoste deosebit
pe cei ce sunt îmbrcai cu haina ta,
primete-mă şi pe mine cu buntate
i acoper-mcu mantia ocrotirii tale de mam
Întrete-mi slbiciunea cu puterea ta,
lumineaz-mi întunericul minii cu înelepciunea ta, 
mrete-mi credina, sperana i dragostea. 
Împodobete-mi sufletul cu astfel de haruri i virtui, 
ca sfiu totdeauna plcut Fiului tu dumnezeiesc i ie. 
Ajut-mîn timpul vieii, mângâie-mîn ceasul morii 
i du-mînaintea Preasfintei Treimi
ca fiu al tu i slujitor credincios,
ca ste laud în cer i ste binecuvântez. Amin. 

Niciun comentariu:

Des coeurs qui se rencontrent