Ioan era fiul mai mic al familiei Gualberto Vidomini, familie nobilă şi bogată, dar lovită de
o grea durere: copilul întâi-născut, fratele mai mare al lui Ioan, fusese ucis în floarea vârstei de un
alt cavaler. Onoarea familiei şi obiceiul timpului cereau ca cineva din familia victimei să răzbune
crima prin crimă. Ioan, stăpân pe meşteşugul armelor, și-a luat obligația de a răzbuna el această
datorie de onoare. După o căutare zadarnică de mai multe luni, într-o zi de Vinerea Mare, venind
dinspre munte pe un drum îngust mărginit de o prăpastie, înainte de a intra în oraş, s-a întâlnit cu
cavalerul ucigaş. Acesta, dându-şi seama că nu mai era cu putinţă să scape de sabia deja scoasă din
teacă, căzu în genunchi şi își întinse larg mâinile tremurânde... Pe pământul pietros se proiecta
astfel umbra unei cruci. În ochii lui Ioan apare deodată muntele Golgota, iar Răstignitul din Vinerea
Paştelui își îndreapta spre el privirea plină de bunătate, iertătoare. Încet, îşi întoarse sabia în teacă şi,
parcă purtat de o mână nevăzută, coborî de pe cal, se apropie de cel care-i luase viaţa fratelui său, îl
ridică de la pământ şi-l îmbrăţişă în semn de iertare. Nu a mai putut rosti nici un cuvânt. Cu inima
bătând puternic, se îndreptă spre Biserica San Miniato al Monte, intră şi se aruncă în genunchi la
picioarele Sfintei Cruci. Biografii contemporani ai sfântului afirmă că, în acel moment, chipul lui
Cristos de pe cruce şi-a mişcat capul în semn de mulţumire şi aprobare. O pace dulce i-a cuprins
sufletul şi întreaga fiinţă. Atunci a simţit în adâncul inimii chemarea de a părăsi viaţa plină de ură,
amăgire şi stricăciune a lumii. Şi a răspuns cu hotărâre: Da, iată vin, Doamne, să fac voia Ta!
Cu toată împotrivirea familiei, şi mai ales a tatălui, împotrivire cu totul firească şi de înţeles,
Ioan a cerut să fie primit în mănăstirea benedictinilor din apropierea bisericii San Miniato al Monte.
Aici începu ucenicia vieţii monahale cu sinceritate şi dăruire totală. Se gândea fericit că a găsit locul
unde nu va mai fi atins de ademenirile ucigătoare ale răutăţii şi degradării morale. În curând, însă,
observă că şi între zidurile mănăstirii se strecurară multe dintre slăbiciunile şi păcatele lumii. În
mod deosebit, setea de câştig ajunsese să scoată la vânzare până şi lucrurile sfinte şi diferite funcţii
bisericeşti, constituind păcatul grav al simoniei. Sentimentul cavaleresc al dreptăţii şi onoarei,
precum şi respectul pentru sfinţenia serviciilor divine l-au determinat să protesteze împotriva unei
alegeri frauduloase de episcop şi de abate al mănăstirii. Această atitudine i-a atras mari neplăceri
care l-au determinat să părăsească mănăstirea.
Dornic să găsească un loc de reculegere, s-a îndreptat spre pădurea de la poalele munţilor
Apenini, în valea numită Vallombrosa. În urma lui au mai venit câţiva tineri mânaţi de aceleaşi
gânduri sfinte. Împreună au pus temeliile unei mănăstiri. În ea şi-au găsit adăpost tot mai mulți
cavaleri care alergau acolo atraşi de sfinţenia incoruptibilului Ioan şi hotărâţi ca şi el să lupte
împotriva simoniei.
La Vallombrosa, luxul, ambiţia, simonia erau necunoscute. Cei care băteau la poarta
mănăstirii şi se rugau să fie primiţi erau trimişi mai întâi să aibă grijă de porci un timp destul de
îndelungat, mai ales dacă veneau din rândul nobilimii. Era perioada de probă a sincerităţii şi
hotărârii lor. Ioan Gualberto, din partea sa, nu a voit niciodată să devină preot şi a refuzat orice fel
de funcţie de conducere. Încetul cu încetul, sufletul proaspăt şi viguros al vieţii spirituale de la Vallombrosa a început să pătrundă în mănăstirile şi instituţiile bisericeşti din Florenţa. Autorităţile
oraşului au hotărât să încredinţeze cheile tezaurului şi sigiliul Republicii în grija şi paza călugărilor
formaţi la şcoala lui Ioan Gualberto. Lupta pe care el o ducea împotriva alergării nesocotite după
avere şi onoruri a ajuns să fie cunoscută şi admirată de întreaga Italie.
În anul 1073, Ioan Gualberto urma să împlinească vârsta de 80 de ani. Înainte de a închide
ochii, le-a spus fraţilor adunaţi în jurul său: când vreţi să alegeţi un superior, căutaţi-l pe acela
dintre voi care este cel mai umil, cel mai blând, cel mai râvnic în a se mortifica pe sine însuşi. Fără
să intenţioneze aceasta, el le-a dăruit, de fapt, portretul propriului său suflet.
Rugăciune
Dăruieşte-ne, Doamne, nouă, celor care ne apropiem de altarul tău, acel simţământ al pietăţii
ce l-a consumat pe sfântul Ioan Gualberto, abate, pentru ca, având inima curată şi fiind înflăcăraţi
de iubire, să putem să-ţi aducem jertfă. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu