Prima generaţie a ordinului religios întemeiat de sfântul Francisc de Assisi cuprindea, în
general, oameni fără o pregătire ştiinţifică deosebită. Celor care voiau să-şi păstreze simplitatea şi
liniştea sufletului, sfântul Francisc le recomanda să renunţe la preocuparea de a face studii literare
sau ştiinţifice şi să se consacre rugăciunii şi lucrurilor practice. Cu toate acestea, elanul, simplitatea,
bucuria şi sinceritatea celor dintâi ucenici ai Sărăcuţului din Assisi au atras în rândurile tot mai dese
ale minorilor şi spirite mari, deosebit de înzestrate pentru artă, ştiinţă, teologie, spiritualitate. Când
şi-au făcut apariţia, însuşi sfântul Francisc şi întreg ordinul le-au arătat o preţuire deosebită şi i-au
ajutat să fructifice talanţii dăruiţi lor de Dumnezeu. Printre aceste spirite mari, un loc deosebit îl are
sfântul Bonaventura.
Bonaventura, născut în 1218, la Bagnoregio (localitate în provincia Toscana din Italia),
spunea că a fost atras de Ordinul întemeiat de sfântul Francisc deoarece a constatat o admirabilă
asemănare între începuturile Bisericii şi cele ale familiei franciscane, deoarece şi Biserica, şi familia
franciscană au la începuturile lor oameni simpli, pescari şi ţărani, şi numai după aceea vin oamenii
de ştiinţă. Când Bonaventura a intrat în Ordin, fiii sfântul Francisc, la fel ca şi cei ai sfântul
Dominic, se avântaseră până la Paris, Oxford, Cambridge, Strasburg şi în alte universităţi europene.
Evoluţia nu s-a realizat fără dificultăţi. Mulţi din vechea generaţie priveau cu îngrijorare la
îndulcirea disciplinei călugăreşti şi la avântul spre cultură al fraţilor tineri. Sfântul Bonaventura a
ştiut să găsească cuvântul de linişte şi de încurajare, atât pentru unii, cât şi pentru ceilalţi.
Fratelui Egidiu, unul dintre primii ucenici ai sfântului Francisc, care-l întreba cum se va
putea mântui el, cel lipsit de orice ştiinţă teologică, fratele Bonaventura îi răspunse: Dacă
Dumnezeu îi dăruieşte omului harul de a-l iubi, aceasta ajunge... O sărmană bătrânică poate să-l
iubească pe Dumnezeu chiar mai mult decât un doctor în teologie. Înzestrat cu mult bun-simţ,
practic şi teoretic în acelaşi timp, Bonaventura a ştiut să alcătuiască în vigurosul trunchi franciscan
mugurii generaţiilor tinere, cu noile cerinţe sporite în ce priveşte cultura. Celor care se temeau că
ştiinţa va distruge simplitatea regulii franciscane, Bonaventura le-a dovedit, prin argumente
teoretice şi, mai ales, prin propria lui viaţă, că adevărata ştiinţă purifică şi îmbogăţeşte trăirea
spirituală.
Bonaventura a fost elev al marelui învăţat Alexandru Hales la Universitatea din Paris. El
rămâne în acest oraş mai întâi ca profesor de teologie şi apoi ca superior general al Fraţilor Minori,
însărcinare ce i s-a încredinţat când avea vârsta de treizeci şi şase de ani. Fiind numit Cardinal, a
trebuit să accepte consacrarea episcopală, deşi, din umilinţă, de mai multe ori refuzase această
cinste. Papa Grigore al X-lea i-a dat misiunea să pregătească al II-lea Conciliu Ecumenic din Lyon,
care urma să înceapă la 7 mai 1274. Bonaventura moare la puţin timp după şedinţa inaugurală a
Conciliului, la 15 iulie 1274. Înmormântarea lui a fost un triumf, din nefericire, de scurtă durată, a
unităţii bisericeşti, deoarece în jurul sicriului se aflau Papa de la Roma, împreună cu delegaţii la
Conciliu din partea apuseană a creştinătăţii, alături cu Patriarhul de Constantinopol, înconjurat de
delegaţii la Conciliul din partea de Răsărit a Bisericii.
Deşi superior general al unei foarte mari familii călugăreşti, Bonaventura a ţinut întotdeauna
să participe la muncile umile ele mănăstirii. Se spune că cei care i-au adus numirea de cardinal l-au
găsit în grădina mănăstirii, spălând blidele de la bucătărie sub un copac. El i-a rugat să atârne
pălăria roşie într-o ramură şi să aştepte până ce-şi va termina lucrul.
La baza doctrinei teologice propuse de fratele Bonaventura în cuvintele, faptele şi scrierile
sale se află dragostea. Nu este suficientă citirea fără participarea inimii. Nu ajunge speculaţia fără
evlavie. Nu este destulă cercetare dacă nu este însufleţită de bucuria de a descoperi. Nu ajunge
contemplarea rece a lucrurilor dacă nu ne înflăcărează inima. Nu ajunge priceperea fără evlavie,
ştiinţa fără dragoste. Inteligenţa fără umilinţă, munca fără har. Sunt cuvintele sfântului
Bonaventura, în care ne destăinuie programul şi secretul vieţii sale, a unei vieţi pline de bucurie şi
pace.
Rugăciune
Dă-ne, te rugăm, atotputernice Dumnezeule, ca noi, cei care sărbătorim ziua nașterii pentru
cer a sfântului episcop Bonaventura, să culegem înțelepciune din învățătura lui aleasă și să imităm
necontenit iubirea lui înflăcărată. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu