Translate

14 iulie 2016

15 iulie: Sfântul Bonaventura, episcop și învățător al Bisericii



Prima generaie a ordinului religios întemeiat de sfântul Francisc de Assisi cuprindea, în general, oameni fro pregtire tiinificdeosebit. Celor care voiau s-i pstreze simplitatea i linitea sufletului, sfântul Francisc le recomanda srenune la preocuparea de a face studii literare sau tiinifice i sse consacre rugciunii i lucrurilor practice. Cu toate acestea, elanul, simplitatea, bucuria i sinceritatea celor dintâi ucenici ai Srcuului din Assisi au atras în rândurile tot mai dese ale minorilor i spirite mari, deosebit de înzestrate pentru art, tiinţă, teologie, spiritualitate. Când i-au fcut apariia, însui sfântul Francisc i întreg ordinul le-au artat o preuire deosebită şi i-au ajutat sfructifice talanii druii lor de Dumnezeu. Printre aceste spirite mari, un loc deosebit îl are sfântul Bonaventura.


Bonaventura, nscut în 1218, la Bagnoregio (localitate în provincia Toscana din Italia), spunea ca fost atras de Ordinul întemeiat de sfântul Francisc deoarece a constatat o admirabilasemnare între începuturile Bisericii i cele ale familiei franciscane, deoarece i Biserica, i familia franciscanau la începuturile lor oameni simpli, pescari i ţărani, i numai dupaceea vin oamenii de tiinţă. Când Bonaventura a intrat în Ordin, fiii sfântul Francisc, la fel ca i cei ai sfântul Dominic, se avântaserpânla Paris, Oxford, Cambridge, Strasburg i în alte universităţi europene.


Evoluia nu s-a realizat frdificultăţi. Muli din vechea generaie priveau cu îngrijorare la îndulcirea disciplinei clugreti i la avântul spre cultural frailor tineri. Sfântul Bonaventura a tiut sgseasccuvântul de linite i de încurajare, atât pentru unii, cât i pentru ceilali.

Fratelui Egidiu, unul dintre primii ucenici ai sfântului Francisc, care-l întreba cum se va putea mântui el, cel lipsit de orice tiinţă teologic, fratele Bonaventura îi rspunse: DacDumnezeu îi druiete omului harul de a-l iubi, aceasta ajunge... O srmanbtrânicpoate s-l iubeascpe Dumnezeu chiar mai mult decât un doctor în teologie. Înzestrat cu mult bun-sim, practic i teoretic în acelai timp, Bonaventura a tiut salctuiascîn vigurosul trunchi franciscan mugurii generaiilor tinere, cu noile cerine sporite în ce privete cultura. Celor care se temeau că ştiina va distruge simplitatea regulii franciscane, Bonaventura le-a dovedit, prin argumente teoretice i, mai ales, prin propria lui viaţă, cadevrata tiinţă purifică şi îmbogăţete trirea spiritual.

Bonaventura a fost elev al marelui învăţat Alexandru Hales la Universitatea din Paris. El rmâne în acest oramai întâi ca profesor de teologie i apoi ca superior general al Frailor Minori, însrcinare ce i s-a încredinat când avea vârsta de treizeci i ase de ani. Fiind numit Cardinal, a trebuit saccepte consacrarea episcopal, dei, din umilinţă, de mai multe ori refuzase aceastcinste. Papa Grigore al X-lea i-a dat misiunea spregteascal II-lea Conciliu Ecumenic din Lyon, care urma sînceapla 7 mai 1274. Bonaventura moare la puin timp după şedina inaugurala Conciliului, la 15 iulie 1274. Înmormântarea lui a fost un triumf, din nefericire, de scurtdurat, a unităţii bisericeti, deoarece în jurul sicriului se aflau Papa de la Roma, împreuncu delegaii la Conciliu din partea apuseana cretintăţii, alturi cu Patriarhul de Constantinopol, înconjurat de delegaii la Conciliul din partea de Rsrit a Bisericii.

Dei superior general al unei foarte mari familii clugreti, Bonaventura a inut întotdeauna sparticipe la muncile umile ele mnstirii. Se spune ccei care i-au adus numirea de cardinal l-au gsit în grdina mnstirii, splând blidele de la buctrie sub un copac. El i-a rugat satârne plria roie într-o ramură şi satepte pânce-i va termina lucrul.

La baza doctrinei teologice propuse de fratele Bonaventura în cuvintele, faptele i scrierile sale se afldragostea. Nu este suficientcitirea frparticiparea inimii. Nu ajunge speculaia frevlavie. Nu este destulcercetare dacnu este însufleitde bucuria de a descoperi. Nu ajunge contemplarea rece a lucrurilor dacnu ne înflcreazinima. Nu ajunge priceperea frevlavie, tiina frdragoste. Inteligena frumilinţă, munca frhar. Sunt cuvintele sfântului Bonaventura, în care ne destinuie programul i secretul vieii sale, a unei viei pline de bucurie i pace.

Rugciune
D-ne, te rugm, atotputernice Dumnezeule, ca noi, cei care srbtorim ziua naterii pentru cer a sfântului episcop Bonaventura, sculegem înelepciune din învățătura lui aleasă și simitm necontenit iubirea lui înflcrat. Amin. 

Niciun comentariu:

Des coeurs qui se rencontrent