Parcurgi un drum relativ lung. Ca tot omul la un moment dat ți-e foame. Dar
mai ales simți setea. Asa e normal la mijlocul zilei. Și atunci te oprești
lângă o fântână. Dar nu ai cu ce scoate apa. Of... asta chiar că e o mare
problemă. Și atunci apare o persoană care are cele necesare, care nu te
privește prea bine, dar mai ales tu nu o privești bine... Și chiar ai muuulte
motive. De fapt ar trebui să spunem, cum spui de obicei în astfel de conteste,
că ai motive întemeiate să nu ai o apropiere prea mare de acea persoană. De
fapt, ai fi chiar dator cu un anumit dispreț. Asta îți garantează punerea
problemelor în cui...
Fac astfel referință la imaginea oferită în capitolul al
IV-lea din Evanghelia după sfântul Ioan când Isus se întâlnește cu o femeie din
Samaria. El este cel care cere apă. Isus este observat cu atenți, i se pune în
cârcă anumite acuzații. Dar El vrea să construiască pacea, să îndrepte răul, să
creeze punți de legătură între oameni, să facă toate noi.
Dar asta înseamnă să oferi o premiză de nou. Să ierți. Nu
doar să dai sub preș ci să oferi posibilitatea celui întâlnit de a se înnoi.
Cam de vreo sută de ani se vorbește despre introspecție,
retrospecție, psihalaniză și altele asemenea. Apoi se vorbește despre
determinism, despre influențe profunde sau superficiale, despre ceea ce rezultă
anumitor acte săvârșite sau suferite. Aceste cuvinte numesc realități și teorii
foarte complexe. Însă tare mă tem să ne opintim aici. Prea de multe ori există
o astfel de tendință.
Femeia din Samaria ar trebui bine studiată. Cu siguranță
făcându-i-se în mod corect prognosticul ar avea de ce se trata. Dar nu aș intra
în detalii din lipsă de informații suficiente.
Din întâlnirea cu Isus însă iese altceva la iveală. Ea
descoperă că are dreptul la viață, la o viață nouă. Bucuria acestei întâlniri
minunate ea o împărtășește pentru că anumite lucruri nu se pot ascunde: când
bucuria este prea mare pur și simplu iese afară, este oferită.
Cu siguranță, samariteanca a avut posibilitatea să se
descopere pe sine, întâlnindu-l pe Domnul. El asta a dorit: nu s-a ascuns sub
chipul celui care face parte dintr-un grup privilegiat ci a dorit să ofere
viața pe care apa fântânii o simbolizează.
Întâlnirea asta a devenit eliberare pentru că Isus a oferit
posibilitatea de convertire. El nu a închis ci a deschis un drum spre bucurie,
spre viață.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu