07 decembrie 2016

8 decembrie: Neprihănita Zămislire a Sfintei Fecioare Maria



Titlul de NeprihnitZmislire, acordat Preacuratei Fecioare Maria, precum i denumirea srbtorii acestui privilegiu adesea sunt greit înelese prin confundarea vieii trupului cu viaa sufletului. Pentru acest motiv, este necesaro clarificare a sensului cuvintelor.

Conform învăţăturii cretine, conceperea, zmislirea, naterea fiecrui om este opera prinilor care, împlinind misiunea încredinatlor de Creator, realizeazsuportul material, biologic, al vieii umane, trupul, i, opera directa lui Dumnezeu, care creeazsufletul ce începe sexiste din momentul concepiei. În urma pcatului strmoesc, sufletul creat de Dumnezeu îi începe existena în trup sub umbra lsatde greeala primilor prini, umbrce stvilete avântul sufletului spre cunoaterea i iubirea lui Dumnezeu i, în acelai timp, deregleazraporturile normale între suflet i trup. Aceastumbrface ca sufletul sfie ptat, prihnit, împovrat. Ea este anulatde jertfa mântuitoare a lui Cristos, ce opereazprin taina Botezului. DupBotez, sufletul omului devine curat, neprihnit, splat de pata pcatului strmoesc. Aceastneprihnire a sufletului i-a fost acordatPreacuratei Fecioare Maria chiar din clipa conceperii, a zmislirii ei de ctre prinii Ioachim i Ana. Este un privilegiu divin acordat Aceleia care urma sfie mama Rscumprtorului omenirii de sub povara pcatului strmoesc, fiind cel mai eminent rod al operei de rscumprare înfptuite de Cristos Mântuitorul. Prin acest privilegiu, sufletul Maicii Domnului nu a cunoscut nici o piedicîn avântul spre Dumnezeu i nici tendinele trupului împotriva spiritului. Ea nu a svârit nici un fel de pcat i, pentru aceasta, pe bundreptate este numitPanaghia (Cea cu totul sfânt).

Învăţătura despre Neprihnita Zmislire a Maicii Domnului a fost proclamatca dogmde credinţă de ctre papa Pius al IX-lea, în anul 1854, prin scrisoarea enciclicIneffabilis Deus, dar ea este cuprinsimplicit în salutarea îngerului trimis de Dumnezeu, care a numit-o pe Maria plinde har. Pentru cinstirea sfineniei eminente a Maicii Domnului, Orientul cretin a instituit încdin veacul al VII-lea o srbtoare în cinstea Zmislirii Fecioarei, srbtoare ce a trecut în Occident cu începere din veacul al X-lea. Teologii, încercând sprecizeze coninutul dogmatic al srbtorii, au ajuns la discuii aprinse care i-au împrit în doutabere, având, i de o parte, i de alta, nume strlucite. Între timp, srbtoarea Neprihnitei Zmisliri, exprimând un omagiu solemn adus nevinovăţiei desvârite, de la zmislire, a Maicii Domnului, se rspândea tot mai mult, pâncând papa Clement al XI-lea, în anul 1708, a extins-o la întreaga Bisericde Apus i a declarat-o srbtoare de porunc. A urmat actul solemn din 1854, prin care papa Pius al IX-lea nu fcea decât sexprime convingerea dintotdeauna a Bisericii.

Srbtoarea Neprihnitei Zmisliri invitla contemplarea frumuseii inefabile a sufletului preacurat al Mariei, dar i la înelegerea strlucirii suprafireti a fiecrui suflet sfinit prin harul druit de Cristos Mântuitorul Dumnezeul cel inexprimabil, ale crui ci sunt mila i adevrul, a crui voinţă este atotputernicia i a crui înelepciune strbate universul de la un capt la altul i rânduiete totul cu blândee. El, de la început, mai înainte de veacuri, i-a ales i i-a statornicit Fiului su Unul-Nscut o Mamdin care sse întrupeze i sse nascla fericita împlinire a vremii. El a iubit-o mai mult decât pe toate celelalte creaturi, încât a artat faţă de ea cea mai mare drnicie. De aceea, a îmbogăţit-o în chip minunat cu belugul tuturor harurilor cereti, scoase din nesfârita plintate a Dumnezeirii, mult mai presus decât toate spiritele cereti i decât toi sfinii, astfel încât, feritcu desvârire i întotdeauna de orice pata pcatului, cu totul frumoasă şi perfect, ea sînfăţieze înaintea Lui acea desvârire a nevinovăţiei i a sfineniei, cum în afarde cea a lui Dumnezeu nu se poate închipui una mai mare, i pe care, în afarde Dumnezeu, nimeni nu o poate cuprinde deplin cu mintea (Pius al IX-lea, Ineffabilis Deus).


Consacrarea ctre Neprihnita 
                 (de Sfântul Maximilian Kolbe) 

O, Neprihnit,

regina cerului i a pmântului,
scparea pctoilor

i mama noastrpreaiubit,

creia Dumnezeu a voit s-i încredineze
întregul plan al milostivirii sale,
iat-mla picioarele tale,
eu..., nevrednicul pctos.
Te implor smprimeti pe mine
cu toatfiina mea
ca pe un lucru i proprietate a ta
i sfaci cu mine ceea ce-i place,
în sufletul i în trupul meu,
în viaa, moartea i în venicia mea.
Dipune de mine aa cum doreti
pentru a se împlini
ceea ce s-a spus despre tine:
Ea îi va zdrobi capul (Gn 3,15),
i de asemenea:
Tu singurvei învinge ereziile
din lumea întreag(Lit.),
pentru ca în mâinile tale
neprihnite i preamilostive
eu sdevin un instrument al iubirii tale,
capabil sreînvii i sfac sînfloreascdeplin 
atâtea suflete reci i rtcite. 
Astfel sse rspândeascfrlimite 
Împrăția Inimii divine a lui Isus.
Cu adevrat, simpla ta prezență
atrage harurile pentru convertirea
i sfinirea sufletelor
deoarece Harul nete din inima divina lui Isus 
asupra noastra tuturor

trecând prin mâinile tale de mam. Amin. 

Niciun comentariu:

Des coeurs qui se rencontrent