24 iulie 2016

25 iulie: Sfântul Iacob, apostol



Iacob cel Mare, fiul lui Zebedeu i al Salomeei, fratele mai mare al evanghelistului Ioan, apare alturi de Isus chiar de la începutul activităţii sale publice. Cei doi frai se aflau pe malul lacului Genizaret când Isus i-a chemat. Rspunsul a fost imediat i total: ei, lsându-l pe tatl lor, Zebedeu, în barc, împreuncu zilierii lui, s-au dus dupel (Mc 1,20). i în acest amnunt se vede caracterul lor energic i înfocat, motiv pentru care Isus i-a numit fiii tunetului, ludându-i i dojenindu-i totodat.


Comportarea lor de mai târziu avea sconfirme aceastapreciere, cel puin cu douprilejuri: prima dat, cu prilejul purtrii neprietenoase a samaritenilor, care au refuzat s-i primeascpe Isus i pe ucenicii si: Doamne, au spus într-un glas Iacob i Ioan, nu e cazul scerem de la Dumnezeu focul din cer care s-i distrug? Fiul Omului nu a venit sucidsufletele, ci sle mântuiasc, a rspuns cu blândee Isus. Mai târziu, în timpul celei din urmcltorii spre Ierusalim, amândoi fraii, prin mama lor, i-au exprimat dorina arogantde a edea unul la dreapta i altul la stânga lui Isus, când avea sîntemeieze împrăţia mesianic. În amândouîmprejurrile au dat dovadcnu îneleseserspiritul de iubire i umilinţă al învăţătorului, dar s-au artat generoi când s-a pus problema de a se avânta în lupt. La întrebarea lui Isus: Putei sbei paharul pe care-l beau eu sau svbotezai cu botezul cu care eu sunt botezat? (Mc 10,38), Iacob este primul care rspunde: Putem! Isus a inut seamde cuvântul su i Iacob a împlinit întocmai ceea ce a promis. Dupcoborârea Duhului Sfânt, care a coborât din cer nu focul nimicitor al pedepsei, ci flacra vie a iubirii, i Iacob, ca i ceilali apostoli, a fost victima prigoanei care s-a pornit împotriva lor. Fiind aruncat în închisoare i biciuit, era nespus de bucuros ca fost aflat vrednic de a suferi ocarpentru numele lui Isus, dupcum citim în Faptele Apostolilor.

A urmat a doua prigoan, a crei victimilustra fost sfântul tefan, i apoi o a treia, mai cruntdecât celelalte, dezlnuitde Irod Agripa pentru a fi pe placul iudeilor. Astfel, de srbtoarea Patelui din anul 42, a început s-i prigoneascpe unii membri ai Bisericii. A fcut sfie ucis cu sabia Iacob, fratele lui Ioan, i, vzând caceasta e pe placul iudeilor, a dat ordin sfie arestat i Petru.

Datele cuprinse în Noul Testament sunt sigure, indiscutabile. La acestea se adaugo tradiie care susine csfântul Iacob ar fi ajuns pânîn Spania. Faptul este foarte puin probabil, dar transmiterea tradiiei amintite explicmarea rspândire a cultului sfântului Iacob în Spania i inuturile de culturspaniol. Numeroase localităţi care-i poartnumele: Santiago (sfântul Iacob); biserici i monumente dedicate sfântului Iacob i, mai cu seam, vestitul loc de pelerinaj din nord- vestul Spaniei, Compostela.

O legenddin veacul al VII-lea spune c, dupexecutarea sfântului Iacob, ucenicii lui i-au luat trupul i, urcând pe o corabie aflatîntâmpltor la malul mrii, au fost adui în mod miraculos pânpe ţărmul Galiciei (Spania). Aici au coborât pe uscat i l-au înmormântat în mijlocul unui câmp. Mult mai târziu, prin secolul al IX-lea, Dumnezeu i-a artat unui pstor, printr-o stea minunat, locul unde odihneau rmăşiele pmânteti ale Fiului Tunetului. Fcându-se spturiau descoperit, într-adevr, osemintele sfântului apostol, la atingerea crora s-au svârit nenumrate minuni. Locul respectiv a fost numit Campus stellae – Compostela (Câmpul Stelei), i pe el s-a ridicat o bisericmreaţă, care a devenit unul dintre cele mai renumite locuri de pelerinaj ale Europei.

Rugciune
Dumnezeule atotputernic i venic, din voina ta, sfântul Iacob a fost cel dintâi care a pecetluit cu sângele su predica apostolilor. D-i, te rugm, Bisericii tale harul safle întrire în mrturisirea lui de credinţă şi sse bucure necontenit de ocrotirea lui. Amin. 

Niciun comentariu:

Des coeurs qui se rencontrent