28 iunie 2016

29 iunie: Sfinții Petru și Paul, apostoli


Solemnitatea acestei zile este de o mare importanță în Biseric. Ea a aprut în calendarul sfinilor înaintea srbtorii Crciunului. În secolul al IV-lea se celebrau în aceastzi trei sfinte Liturghii: prima în Bazilica Sfântul Petru în Vatican, a doua, în Bazilica Sfântul Paul din afara zidurilor Romei, i a treia, în catacombele Sfântului Sebastian, unde rmăşiele pmânteti ale celor doi apostoli au trebuit sfie ascunse un anumit timp, pentru a le feri de profanare. Un ecou al celor trei liturghii din srbtoarea sfinilor apostoli este pstrat în faptul c, în afarde slujba zilei, existo slujbă şi în ajunul srbtorii. DupPreacurata FecioarMaria, sfinii apostoli Petru i Paul, împreuncu sfântul Ioan Boteztorul, sunt sfinii amintii în anul liturgic de cele mai multe ori i cu cea mai mare solemnitate. În afarde solemnitatea de la 29 iunie, mai existo comemorare la 25 ianuarie, convertirea sfântului Paul, una la 22 februarie, Catedra sfântului Petru, i una la 18 noiembrie, sfinirea bazilicilor dedicate fiecruia dintre ei.


Sfântul Petru
Simon era un pescar din Betsaida (Lc 5,3; In 1,44), care s-a stabilit la Cafarnaum (Mc 1,21.29). Fratele su, Andrei, l-a condus la Isus (In 1,42). Probabil Simon fusese pregtit pentru aceastîntâlnire de ctre Ioan Boteztorul. Cristos i-a schimbat numele în Piatr(Mt 16,17-19; In 21,15-17), pentru a realiza în persoana sa, tema pietrei unghiulare. De asemenea Simon Petru este printre primii martori ai mormântului gol (In 20,6) i are parte de harul unei apariii speciale a lui Isus înviat (Lc 24,34).





Dupînlarea lui Isus la ceruri el este cel care conduce comunitatea cretin(Fap 1,15; 15,7) i tot el este cel care enunță fundamentul Evangheliei (Fap 2,14-41) iar, prin intervenia Duhului Sfânt, este primul care realizeaznecesitatea de a deschide Biserica pgânilor (Fap 10-11). Aceastmisiune spiritualnu îl elibereazdin condiia umană și nici de lipsurile temperamenului su (de exemplu: Mt 14,30; In 13,6; 18,10).

Paul nu ezitsîl contrazicîn Antiohia (Fap 15; Gal 2,11-14), invitându-l sse elibereze de practicile ebraice. Se pare casupra acestui punct Petru a dovedit o anumitînchidere i ci-a considerat pe cretinii de origine pgânca pe o comunitate inferioaraceleia de origine ebraic(Fap 6,1-2). Când a ajuns la Roma, Petru a devenit apostolul tuturor. Atunci el a împlinit pe deplin propria vocaie de piatrunghiular, reunind într-un singur edificiu pe iudei i pe pgâni i pecetluind aceastmisiune cu propriul sânge.

Sfântul Paul
Nscut în Tars între anii 5 i 10 d.C., în oraul cosmopolit Tars, Paul a motenit de la prinii si cetățenia roman. De aceea el purta dounume: Saul, pentru evrei, i Paul, pentru greci i romani. A cunoscut bine cultura greacă şi a învăţat aceastlimb, dar a rmas mereu fidel tradiiilor iudaice. La Ierusalim a studiat la coala lui Gamaliel.

La Ierusalim i-a cunoscut pe cretini ca fiind o sectpericuloasîn interiorul iudaismului, care trebuia extirpatprin orice mijloc. Pentru aceasta, dupce a fost martor la lapidarea lui tefan a pornit spre Damasc pentru a-i persecuta pe cretini. Înspe acel drum Isus Domnul i-a vorbit, convertidu-i misiunea din persecutor în apostol al Evangheliei, cltorind cu energia care îl caracteriza, vestind pgânilor Vestea cea Bun. În prima cltorie este acompaniat de Barnaba (Fap 13-14), pornind de la Antiohia, oprindu-se prin Cipru i apoi parcurgând Asia Mic, actuala Turcie. DupConciliul de la Ierusalim, Paul a realizat o a doua cltorie, de aceastdatîn calitate de trimis al Celor Doisprezece (Fap 15,36-18,22). Traverseazdin nou Asia Mic, evanghelizeazFrigia i Galaia unde se îmbolnvete (Gal 4,13). Împreuncu Luca trece în Europa fondând comunitatea de la Filipi (nordul Greciei). Dupo perioadîn care este arestat, evanghelizeazGrecia: la Atena vorbete filosofilor, iar la Corint a fondat comunitatea care i-a dat cele mai multe bti de cap. Apoi se reîntoarce în Antiohia.

A treia cltorie (Fap 18,23-21,17) îl conduce pe la comunitățile fondate de el în actuala Turcie, îndeosebi la Efes, apoi în Grecia i la Corint. Trecând prin Milet, vestete încercrile prin care va trebui streac. Astfel cimediat dupce se întoarce la Ierusalim este arestat de ctre evrei i închis (Fap 21). Fiind cetățean roman, Paul face apel la Roma.

Va face astfel o a patra cltorie, spre Roma, însde aceastdatnefiind liber (Fap 21-28). La Roma ajunge pe la anul 60 sau 61. Rmâne prizonier pânpe la anul 63. Aici are posibillitatea sia contact cu cretinii i scrie mai multe scrisori.

Eliberat în 63, întreprinde probabil, o ultimcltorie în Spania (Rm 15,24-28) sau spre comunitățile conduse de ctre Timotei i Tit, crora le scrie scrisori care dde îneles sfâritul su iminent. Arestat din nou, Paul a suferit martiriul pe la anul 67.

Tradiia indicdrept loc al decapitrii localitatea Tre Fontane, aproape de Roma, i ca loc al înmormântrii, cimitirul de lângvia Ostiense, unde acum se înalţă minunata bazilicconstruitîn cinstea lui.

Se pare csrbtoarea sfinilor Petru i Paul ar fi fost fixatla data de 29 iunie pentru a înlocui srbtoarea pgâncare îi preamrea pe Romulus i Remus, cei doi fondatori ai Cetăţii Eterne. Sfinii Petru i Paul, dei nu sunt primii care au adus credina cretinîn Roma, sunt de fapt fondatorii Romei cretine. Vechiul imn liturgic Decora lux aeternitatis (Frumoasa lumina eternităţii) îi numete Romae parentes (Prini ai Romei). Unul din imnele Breviarului vorbete despre Roma care, fundata tali sanguine (ziditcu un sânge atât de nobil), celsum verticem devotionis extulit (a fost ridicatcea mai înaltculme a druirii). Cuvântul i sângele sunt forele vii cu care sfinii Petru i Paul, unii cu Cristos, au plmdit i plmdesc Roma cretină şi Biserica întreag.


Rugciune
Doamne, Dumnezeul nostru, te rugm sne dai mângâiere i ajutor prin mijlocirea sfinilor apostoli Petru i Paul. Prin ei a primit Biserica începutul darurilor tale: ei sne dobândeascacum i nouharurile spre mântuire venic. Amin. 

Niciun comentariu:

Des coeurs qui se rencontrent